Článek
Stáří vozů tak stále stoupá a v letošním roce podle Svazu dovozců automobilů překročilo hranici patnácti let.
„Je to dáno zejména stále se zhoršující skladbou dovozu ojetých vozidel z hlediska stáří. Ještě před deseti lety počet dovezených ojetých vozidel starších patnácti let dosahoval 2,43 % z celkového počtu, nyní je to 21,41 %,“ komentuje statistiku Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů.
To má podle něj negativní dopad na bezpečnost a ekologii silničního provozu v tuzemsku. „Programy na podporu obnovy vozového parku, které proběhly v minulosti napříč evropskými státy, nebyly v Česku nikdy realizovány. Samotná podpora elektromobility v příštích letech problém nevyřeší, neboť elektromobily ještě dlouho nebudou určujícím prvkem pro obnovu vozového parku, budou to stále klasické pohony, u kterých značnou část tvoří právě individuální dovozy ojetin,“ dodává Pokorný.
Auta budou dražší
Obnovu vozového parku pro ty, kteří chtěli, ale zkomplikovala pandemie koronaviru. Právě jaro je podle Karolíny Topolové, šéfky jedničky na trhu s ojetinami ve střední a východní Evropě AAA Auto, klíčové období, kdy se lidé rozhodují většinou vůz koupit. Před létem a odjezdy na dovolenou.
„Teď je historicky nejlepší doba na nákup vozu, protože auta nejsou. Jejich nedostatek je z několika důvodů, které se odehrály. Kvůli krizi jsme snížili cenu vozů celkem o 60 milionů korun. Ceny ale porostou, protože aut je nedostatek,“ řekla Seznam Zprávám v pořadu Ženský byznys Karolína Topolová.
S tím nesouhlasí moderátor pořadu Garáž na Televizi Seznam a šéfredaktor časopisu Faster magazine Jakub Rejlek. Podle něj je trh nasycený. „Co se týče nových aut, tak určitě nedostatek není. Funguje to tak, že objednáváte dopředu, oni se tedy zásobili před koronakrizí a nevím o jediném dealerovi, který by řekl, že měli nedostatek,“ říká Rejlek.
Anketa
To samé podle něj platí na trhu s ojetinami. Omezení v souvislosti s karanténou prý nebyla natolik dlouhá, aby způsobila zásadní výpadek. „Trh s ojetými vozy je u nás plný. Já si nemyslím, že byste přišli do bazaru a tam si neměli z čeho vybírat,“ dodává šéfredaktor časopisu Faster magazine.
Podle Karolíny Topolové se však nedostatek aut na trhu promítá do čekacích dob po skončení karantény. „Ona je jedna věc mít předzásobení vozů, ale subdodavatelé měli problém dodávat komponenty, ti vyrábějí na zakázku pro už vyrobené vozy. Faktem je, že doby čekání na nový vůz se prodloužily. Ještě před rokem se na běžný vůz čekalo 3-6 měsíců, dnes je to 18 měsíců,“ trvá na svém generální ředitelka AURES Holdings, která největší síť autobazarů u nás provozuje.