Článek
Česká domácnost v průměru vyhodí 37 kilo potravin ročně. Na celém světě se celkově ročně vyhodí 931 milionů tun potravin.
V Česku proti plýtvání bojují řetězce, například spoluprací s potravinovými bankami. První řetězec, který začal v Evropě zveřejňovat, kolik potravin vyhodí, je Tesco. To navíc v Česku jako v jedné z prvních zemích testovalo speciální aplikaci, které pomáhá plýtvání jídlem zmenšovat.
Nám se podařilo potravinový odpad zredukovat o 71 procent.
„Nám se podařilo potravinový odpad zredukovat o 71 procent. Jen pro představu je to za období čtyř let téměř 23 tisíc tun potravin, které neskončily v koši a tedy ušetřených asi 72 tisíc tun CO2,“ říká v rozhovoru pro SZ Byznys generální ředitelka Tesco Stores Katarina Navrátilová.
Ročně totiž v obchodním řetězci vznikne více než deset tisíc tun potravinových přebytků. V Tescu se loni podařilo více než 7 tisíc tun rozdat – lidem i zvířatům.
Aplikace ukáže, které zboží brzy „projde“
Firma zvyšuje počet českých prodejen zapojených do programu spolupráce s potravinovými bankami a pomáhá i zmíněná nová aplikace FoodCloud, kterou v rámci střední Evropy firma testuje právě v Česku. Ta umožňuje většímu počtu skupin sbírat potraviny z obchodů společnosti.
Celý proces je jednodušší, nezisková organizace si tak umí naplánovat, kolik potravin přijde a komu ty potraviny určí.
„Je to aplikace, která umožní navázání kontaktu mezi neziskovou organizací a obchodní jednotkou v její blízkosti. Dnes jsou obě strany v kontaktu přes telefon, kde my nahlašujeme, kolik potravin máme k dispozici. Tato foodcloudová aplikace toto umí udělat za nás. Celý proces je jednodušší, nezisková organizace si tak umí naplánovat, kolik potravin přijde a komu ty potraviny určí. A nám navíc na konci vyjede účtenka, takže máme na papíru přesně zaevidované, které potraviny kam přišly,“ dodává Navrátilová s tím, že pilotní projekt zatím vypadá slibně a pomáhá redukovat potravinový odpad v Česku.
Aplikace funguje od roku 2013 v Irsku, kde byla vyvinuta, a za dobu své existence pomohla zachránit téměř 30 tisíc tun potravin. „Ambice je, aby se aplikace používala nejenom ve všech našich zapojených prodejnách v Česku, ale i v rámci dalších zemí střední Evropy,“ dodává Navrátilová s tím, že od roku 2025 nechce firma vyhodit žádné potraviny vhodné k lidské spotřebě.
Česko se snaží neplýtvat
Svůj potravinový odpad snižují i další obchodní řetězce v Česku – spolupracují s potravinovými bankami, nebo třeba, jako obchodní řetězec Lidl, neprodejné potraviny využívají k energetickému zpracování v bioplynových stanicích či výrobě krmiv.
Zdaleka nejvíc jídla končí v koši v USA, kde se ročně vyhodí mezi 30 a 40 procenty potravin. Tomuto množství odpovídá 161 miliard dolarů. USA tak vyhodí dvakrát tolik jídla než kterákoliv jiná země na světě.