Hlavní obsah

Z Bruselu přijdou miliardy, aby na další trati v Česku mohly vlaky jezdit až 160 km/h

Jde o tři projekty v rámci obnovy české silniční a železniční sítě.

Článek

Evropská komise schválila tři projekty obnovy české silniční a železniční sítě. Dohromady na ně poskytne 161 milionů eur (v přepočtu asi 4,3 miliardy korun) z evropských fondů.

Prvním a nejdražším projektem je modernizace železnice mezi Rokycany a Plzní. Do něj investuje 62,5 milionu eur (1,7 miliardy Kč). Modernizace železnice má zkrátit dobu jízdy a také zajistit hladší spojení mezi Prahou a německou hranicí. Projekt by měl být dokončen v létě 2017.

„Hlavním cílem projektu je mimo jiné modernizace stávajícího zabezpečovacího zařízení, ale také zajištění požadované propustnosti a zvýšení maximální traťové rychlosti až do hodnoty 160 km/h," píše investor, tedy SŽDC, na svých stránkách o trati mezi Plzní a Rokycany. Maximální rychlost budou moci dosahovat jen soupravy s nakláněcí technikou v zatáčkách, „obyčejné" vlaky pojedou jen 120 km/h.

Foto: SŽDC

Vizualizace železniční tratě Plzeň - Rokycany.

Předpokládá se, že po dokončení stavby ujedou úsek mezi Rokycany a Plzní vlaky o devět minut rychleji. Nová nástupiště ve stanicích v tomto úseku budou mít bezbariérový přístup a budou opatřena pruhy pro slabozraké.

Další investice ve výši 56,8 milionu eur (1,5 miliardy Kč) půjde na vylepšení dálnice D35 u Opatovic na Pardubicku. Podle Evropské komise je to důležitá dopravní cesta pro domácí i mezinárodní dopravu.

Posledním projektem je vylepšení silnice mezi Nebory a Bystřicí na Třinecku v hodnotě 41,8 milionu eur (1,1 miliardy korun). To povede k větší přepravní kapacitě a ke zlepšení spojení na Slovensko.

Doporučované