Článek
„Hedvábná stezka je projekt ekonomický, na druhou stranu Čína se tak snaží vyvážet do světa svůj vliv a své postavení," říká Jana Klímová.
Čína do celého projektu, který by měl obchodně propojit Asii, Afriku a Evropu, vloží 124 miliard dolarů. Jak bude zapojena i Česká republika a zda vůbec, zatím není jasné. Ministerstvo dopravy zatím žádný projekt navazující na čínskou dopravní cestu nemá. I tak ale Česká republika neustále podepisuje spolupracující memoranda. Ať už se jedná o překladiště u Hodonína, které by mělo navazovat na říční dopravu, nebo o zavedení další letecké linky do Česka.
Samotná Čína ale zatím v České republice patří mezi menší investory, ale s velkým potenciálem. „O Čínu stojí všechny západoevropské země, na druhou stranu nikdo z těch západoevropských zemí kolem toho nedělá takové divadýlko, " říká Klímová s tím, že i když Německo do Česka ročně přináší investice výrazně převyšující aktivity Číny, podobné ceremonie se kolem toho nedělají.