Hlavní obsah

Diplomka, která roste o 1 000 %. Telefony BlindShell míří do Kanady

Mobilní telefony pro zrakově postižené jsou jednoduché na ovládání a reagují na hlas.

České mobily pro zrakově postižené uspěly v USA a teď míří do Kanady. „Jsme těsně před podepsáním smlouvy a prodejem prvního telefonu,“ říká pro Seznam Zprávy šéf firmy Jan Šimík.

Článek

Mezi deset nejrychleji rostoucích technologických firem Česka Deloitte Fast 50 patří i pražská společnost Matapo, která vyrábí telefony pro nevidomé pod značkou BlindShell.

„Začínali jsme jako studentský projekt na ČVUT v roce 2013,“ vzpomíná ředitel firmy Matapo Jan Šimík na diplomovou práci, která úspěch firmy odstartovala.

Od té doby společnost svůj software zdokonalila, na trh přinesla několik modelů telefonů a posunula se za hranice Česka. Celkem už prodala 10 tisíc telefonů pro zrakově postižené, letos bude mít tržby okolo milionu eur a za poslední čtyři roky vyrostla podle hodnocení společnosti Deloitte Fast 50 CE o 927 procent.

Rozhovor s Janem Šimíkem, ředitelem firmy Matapo, která telefony BlindShell vyrábí.Video: Zuzana Hodková

Firma začínala s dotykovým přístrojem. Větší obchodní úspěchy jí ale přinesl model „klasického“ mobilu s tlačítky. Hlavně proto, že nejčastějšími zákazníky BlindShellu jsou zrakově postižení senioři. Na první pohled zastarale vyhlížející přístroj je nadupaný moderními technologiemi. Vše se ovládá hlasem, mobil má v nabídce internetová rádia, knihy z digitální knihovny nebo dokáže pomocí QR kódů označit v domácnosti zaměnitelné předměty. Třeba různé druhy stejně velikých konzerv.

Vstup na nové trhy „na dálku“

V loňském roce firma Matapo vstoupila se svými telefony na americký trh – a už dnes tamní prodeje dělají čtvrtinu z celkového obratu firmy. Teď se telefony BlindShell chystají do Kanady.

Jako partnera pro kanadský trh má společnost domluvenou asociaci The Canadian National Institute for the Blind. Ta pomáhá nevidomým a slabozrakým a po celé zemi má 15 poboček, díky kterým se BlindShell snadno a efektivně dostane k zákazníkům.

„Jsme těsně před podepsáním kontraktu a uskutečněním první objednávky,“ říká Šimík s tím, že asociace prostřednictvím svých poboček bude plnit i roli distributora telefonů. „To je výhoda. V okamžiku, kdy se domluvíme s partnerem, který má velký podíl na trhu, tak se dokážeme velmi rychle dostat k zákazníkům.“

Jan Šimík tak dokazuje, že i v době, kdy pandemie koronaviru zbrzdila světovou ekonomiku, je stále možnost vstupovat na nové trhy. „Je to náročnější v tom, že nemůžeme na trhy zajet. Všichni se snaží dělat distanční byznys. Ale před pár týdny se nám podařilo otevřít i Saúdskou Arábii. Vstup na tamní trh jsme chystali téměř dva roky,“ dodává Šimík.

Do Indie s nižší cenou

Celkem jsou už telefony BlindShell k dostání ve více než čtyřiceti zemích a v hledáčku jsou další. „Obrovská část nevidomých lidí žije v Indii a Asii. To jsou pro nás do budoucna extrémně zajímavé trhy,“ říká Šimík.

Cena telefonu se pohybuje kolem 350 eur, což je pro indický trh neúnosně vysoké. „Tam bude jiná cenová politika. Maržovost, kterou držíme v USA a Evropě, bude nahrazena prodaným množstvím,“ říká Šimík s tím, že věří, že do Indie firma vstoupí v horizontu dvou let.

Doporučované