Článek
Je to ta správná cesta, jak podpořit tuzemské výrobce? Nebo to omezí zákazníkům výběr?
Otázky pro naše hosty. V Duelu diskutují ředitel Komory obchodních řetězců Radek Sazama a ředitel pro programování a strategii Potravinářské komory ČR Miroslav Koberna.
Nejdřív chovy prasat, pak kvóty na potraviny
Zda by se porovnával poměr prodejů či objemu prodaného zboží, zatím není jasné. Podle ministra zemědělství v demisi Jiřího Milka (za ANO) je důležité nejdřív oživit české chovy prasat, aby se z nich mohly vyrábět české potraviny. V minulosti o podobné normě mluvil tehdejší prezident oborových komor Miroslav Toman. Bývalý ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) v minulosti upozorňoval, že jde o legislativně náročnou záležitost.
Aby mohlo dojít ke změně zákonů, musí podle Milka nejdřív vláda premiéra Andreje Babiše (ANO) získat důvěru v Poslanecké sněmovně. Přesný limit, který by řetězce musely dodržovat, je pak podle něj záležitostí diskuze. Zůstaly by například zachovány výjimky pro specializované prodejny francouzských sýrů či jiného zahraničního zboží. Norma by naopak platila pro velké obchodní řetězce. První věcí podle Milka je správná definice českého výrobku, aby nedocházelo k tomu, že se zboží vydává za tuzemské, i když jde pouze o rozkrájení zahraničního sýru na území ČR.
Duel v Televizi Seznam
Celý pořad DUEL sledujte v premiéře každý všední den od 19:00 na celoplošné Televizi Seznam.
Jak naladit Televizi Seznam u vás doma? Praktický návod ZDE
Ministr také uvažuje o zavedení povinné minimální marže na potraviny, aby řetězce nemohly prodávat zboží v akcích za nižší ceny, než jsou výrobní zemědělské.
Prezident Potravinářské komory ČR Miroslav Toman bývalou vládu před rokem a půl vyzval, aby zavedla změny, kterými by musely být na pultech řetězců dvě třetiny až 80 procent zboží z ČR. Podle Jurečky bylo 80 procent nadsazených, chtěl však situaci v řetězcích zanalyzovat. Komora se inspirovala mimo jiné Rumunskem, kde je povinný podíl tamního zboží na pultech na 50 procentech.
Podle obchodníků by se krokem omezil zákazníkům výběr
Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu se snahy o regulaci velkých obchodníků s potravinami i v oblasti „povinného odběru“ českého zboží opakují pravidelně. Obchodníci upozorňují, že zákon o potravinách obsahuje přesnou definici české potraviny i s uvedením sankcí za neoprávněné označení zboží českou vlaječkou.
„Bohužel formulace je tak přísná, že se obáváme, že kdyby obchodníci měli prodávat závazné procento takovýchto českých výrobků, asi by naši zákazníci spokojeni nebyli, protože bychom měli v obchodech skutečně velmi omezený výběr českých potravin,“ uvedla prezidentka svazu Marta Nováková. Navíc by podle ní v případě legislativního ukotvení povinného procenta českého zboží v obchodech byla ČR podrobena šetření Evropské komise.
Podle novely zákona o potravinách, jež platí od loňského roku, mají výrobci zakázáno označovat potraviny logy, vlajkou, mapou či nápisy odkazujícími na Českou republiku, pokud nejsou potraviny vyrobené v Česku a z českých surovin. U potravin, které se skládají z více složek, musí být obsah českých částí minimálně 75 procent.
Podíl českých a zahraničních potravin se u obchodních řetězců v ČR liší, například u Lidlu činí podíl českých výrobců na stálém sortimentu přibližně 45 procent.