Hlavní obsah

České letectví krize postihla nejvíc v Evropě. Tržby spadly o 90 procent

Foto: Profimedia.cz

Letadlo ČSA spadající do skupiny Smartwings Group.

Aerolinky ČSA a Smartwings znají svůj loňský propad. Celá skupina přepravila o 83,7 procenta méně lidí a dopady epidemie koronaviru způsobily propad tržeb, a to až o 90 procent ve srovnání s rokem 2019.

Článek

Kvůli bezprecedentní situaci v letectví zapříčiněné pandemií koronaviru zaznamenala skupina Smartwings Group v loňském roce významný propad přepravních výkonů. Na pravidelných linkách a charterových letech pod značkami Smartwings a ČSA přepravila více než 1,3 milionu cestujících. Jde tedy meziročně o pokles 83,7 procenta.

Dalších 451 tisíc pasažérů skupina Smartwings přepravila na palubách svých letadel na letech pro jiné dopravce.

Trh letecké dopravy v Česku je podle Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) nejvíce postiženým evropským trhem pandemií koronaviru a restrikcemi v cestování.

Smartwings Group v loňském roce realizovala 13,5 tisíce letů (pokles o 78,4 procenta) a letadla v barvách Smartwings a ČSA přistávala na 263 letištích po celém světě. Lety skupina provozovala kromě Česka také z Francie, Polska, Maďarska, Slovenska a Kanárských ostrovů. Flotila Smartwings Group v současné době čítá 47 letadel.

„Na začátku loňského roku směřovala skupina Smartwings Group k nejlepšímu výsledku ve své historii. Místo toho jsme museli čelit neočekávané a bezprecedentní krizi odvětví letecké přepravy. Z důvodu drastického poklesu poptávky zapříčiněného mimořádnými okolnostmi jsme byli nuceni přistoupit k realizaci velmi razantních úsporných opatření a podniknout mnoho zásadních kroků,“ říká Roman Vik, člen představenstva a generální ředitel Smartwings.

Po první karanténě nelétala ani pětina spojů

V důsledku pandemie nemoci covid-19 a navazujících opatření české vlády i ostatních evropských zemí došlo v roce 2020 k historicky naprosto bezprecedentnímu omezení letů, propadu počtu cestujících, a tedy i příjmů společnosti. V jarních měsících nouzového stavu byla letecká doprava zcela zastavena.

Po jeho skončení se provoz neobnovil ani na pětinu původní úrovně. Dopady epidemie koronaviru způsobily propad tržeb, a to až o 90 procent ve srovnání s rokem 2019. Do vypuknutí pandemie koronaviru byly Smartwings i ČSA ziskové společnosti.

„Nyní je zásadním faktorem pro návrat k cestování úspěšné zvládnutí proočkování populace. Naším cílem je být zase významným hráčem na evropském trhu letecké přepravy a konkurenceschopnou leteckou společností. Stále věříme, že to dokážeme. Hlavně díky našim zaměstnancům, kteří v této krizi obstáli a patří jím za to velký dík,“ dodává Roman Vik.

I přes drastické dopady pandemie koronaviru na cestování obsluhuje Smartwings Group z Česka nejvíce destinací (aktuálně 11) a na Letišti Václava Havla Praha je největším dopravcem. Kromě pravidelných a charterových letů pod značkami Smartwings a ČSA zajišťuje i celou řadu speciálních letů pro různé významné organizace, sportovní kluby aj.

Společnost se dlouhodobě podílí na zajišťování letů financovaných OSN a NATO pro armády skandinávských zemí do Afghánistánu a Mali.

Doporučované