Článek
Generální ředitel státního podniku Ivan Bednárik chystá čistky. Předpokládá, že bude muset odejít několik stovek lidí. „Podstatou je udržet práci pro ty, co pracovat chtějí a umí, garantovat jim budoucnost a také jim vytvářet prostřednictvím investic lepší pracovní podmínky. Také se vše musí projednat se sociálními partnery. To bude také boj,“ uvedl v lednovém vydání časopisu Železničář. „Je to úkol pro náměstky a ředitele, aby především v administrativě přeorganizovali práci a docílili větší efektivity,“ řekl.
Další cesta, jak ušetřit, je podle Bednárika snížení smluvních mezd přibližně o desetinu. „To se v rozpočtu projeví okamžitě a zaměstnance to nebude po zrušení superhrubé mzdy tolik bolet,“ vysvětlil v rozhovoru.
„Snížení smluvních mezd o deset procent je jedna z variant, o kterých management uvažuje. Zatím to není rozhodnuto,“ uvedl pro Byznys Seznam Zpráv mluvčí státního podniku Robert Pagan. Případné snižování tarifních mezd podle něj nebylo nikde veřejně prezentované. „Takže se dá říct, že ty se snižovat nebudou,“ doplnil.
Propouštět se bude zejména v administrativě, ale v klidu nemůžou být ani zaměstnanci v provozu.
„Záleží na každém zaměstnanci, jeho chování, spolehlivosti, odbornosti a iniciativě, jak dlouho smlouvy (s objednavateli dopravy - pozn. red.) udržíme a zda získáme další kontrakty. Za své peníze musí firma dostat odpovídající práci,“ řekl Bednárik pro Železničáře. „V provozu vidím možné rezervy v úřednických postech, v přerozdělování práce a v procesním řízení,“ podotkl.
Tržby: minus čtyři miliardy
V prvním pololetí roku 2020 se Dráhy propadly do dvoumiliardové ztráty. Výsledky za celý loňský rok firma zveřejní v dubnu. „Když vezmeme v potaz druhou vlnu a fakt, že na tržbách tratíme hodně přes čtyři miliardy korun, je zřejmé, že půjde o zásadní ztrátu,“ uvedl Bednárik v rozhovoru.
Velký výpadek v tržbách musí podnik řešit, proto hledá úspory i v personální oblasti.
Kdo je Ivan Bednárik
Od roku 1995 působil v manažerských pozicích několika společností, které se zabývají obchodem a spedicí, například jako člen představenstva a obchodní ředitel slovenské Express Group.
Od roku 2014 šéfoval společnosti ČD Cargo.
Loni v prosinci na pozici šéfa Českých drah nahradil Václava Nebeského.
Zdroj: časopis Železničář 1/2021
„V loňském roce činila průměrná mzda v podniku České dráhy zhruba 38 tisíc korun měsíčně. Deset procent z této částky odpovídá 3800 korun. Vzhledem k tomu, že v Českých drahách (ČD) pracuje přibližně 15 tisíc zaměstnanců, podnik by tímto mzdovým škrtem ušetřil vyšší stovky milionů korun ročně,“ komentoval kroky železničního dopravce analytik Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Zaměstnanec ČD, který loni pobíral právě 38 tisíc korun hrubého, si loni v čistém přišel na 28 255 korun. V letošním roce ale díky zrušení superhrubé mzdy a navýšení slevy na poplatníka může počítat s čistou mzdou o 2185 korun vyšší, konkrétně 30 440 korun.
„Pokud se tedy České dráhy uchýlí ke zmíněné desetiprocentní redukci mezd, příslušní zaměstnanci Českých drah ji pocítí pouze z menší části. Zaměstnanec ČD, jemuž by byla průměrná mzda 38 tisíc snížena o deset procent, bude kvůli zrušení superhrubé mzdy a navýšení slevy na poplatníka pobírat v čistém 27 628 tisíc korun. Oproti loňskému čistému platu ve výši zmíněných 28 255 korun by si tak pohoršil pouze o 627 korun,“ doplnil Kovanda.