Hlavní obsah

České dráhy porušují pravidla EU, varuje Brusel. Pokuta může být velká

Foto: Shutterstock.com

Pokud České dráhy svůj postup neobhájí, hrozí jim pokuta až do výše deseti procent obratu.

Evropské komisi se nelíbí praktiky Českých drah, zejména na trati mezi Prahou a Ostravou. Dopravce si tam podle Bruselu účtuje ceny pod úrovní nákladů. Pokud si státní firma ceny neobhájí, hrozí jí vysoká pokuta.

Článek

Evropská komise (EK) dospěla k předběžnému závěru, že České dráhy porušují antimonopolní pravidla, a to tím, že účtují ceny pod úrovní nákladů. Komise proto zejména v souvislosti s cenami jízdného na trati mezi Prahou a Ostravou zaslala českému státnímu dopravci své námitky. Unijní exekutiva to dnes uvedla v tiskové zprávě.

Pokud společnost nedokáže před Komisí svůj postup v konkurenčním boji se soukromými dopravci obhájit, hrozí jí pokuta až do výše deseti procent ročního obratu.

Komise zahájila šetření v roce 2016, když si na ceny, které byly údajně určené k likvidaci konkurence, stěžovaly firmy RegioJet a Leo Express. Ty začaly v letech 2011 a 2012 nabízet své služby na páteřní trati mezi Prahou a Ostravou, kde v té době České dráhy snížily ceny svých jízdenek pod úroveň nákladů.

Podle místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerové může konkurence v dopravě tlačit ceny dolů a zvyšovat kvalitu služeb, což může být pro klienty přínosem. „V tomto případě však máme obavy, že České dráhy stanovovaly predátorské ceny, což je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže Evropské unie,“ uvedla dnes Vestagerová.

Komise nyní dala firmě prostor na vyjádření, její zástupci mohou prozkoumat dokumenty k řízení nebo si vyžádat slyšení v Bruselu. Pokud ale České dráhy nedokážou Komisi přesvědčit, aby změnila názor, může unijní exekutiva firmě vyměřit pokutu ve zmíněné výši. Žádné přesné časové lhůty pro další průběh řízení normy neurčují.

Antimonopolní pravidla stanovená v unijních smlouvách zakazují dominantním společnostem zneužívat svého silného postavení na trhu. Toho se mohou firmy v některých případech dopustit i stanovováním cen pod úrovní nákladů.

Podle závěrů vyšetřování Komise se České dráhy „zřejmě domnívaly, že RegioJet a Leo Express na trase Praha–Ostrava (a nejen na ní) expandují příliš rychle“. V reakci na to nabízela státní firma své služby za ceny, které nepokrývaly její náklady.

„Cílem bylo narušit hospodářskou soutěž na trhu. Komise proto dospěla k předběžnému názoru, že v letech 2011 až 2019 České dráhy uplatňovaly na trati Praha–Ostrava predátorské ceny,“ uvedla dnes Evropská komise.

Doporučované