Článek
Evropská komise dospěla k předběžnému závěru, že České dráhy (ČD) porušují antimonopolní pravidla, a to tím, že účtují ceny pod úrovní nákladů. Komise proto zejména v souvislosti s cenami jízdného na trati mezi Prahou a Ostravou zaslala českému státnímu dopravci své námitky. Unijní exekutiva to dnes uvedla v tiskové zprávě.
Pokud společnost nedokáže před Komisí svůj postup v konkurenčním boji se soukromými dopravci obhájit, hrozí jí pokuta až do výše deseti procent ročního obratu.
České dráhy reagovaly na svém webu, že s Komisí budou nadále korektně spolupracovat, a zároveň upozornily, že nejde o finální rozhodnutí.
„Celá věc běží již zhruba 10 let. Jedná se o záležitost, kterou současné vedení zdědilo po svých předchůdcích, a nyní se s ní musíme co nejlépe vypořádat. Sdělení výhrad je procesním krokem, ke kterému se po seznámení s ním vyjádříme. Není to rozhodnutí ve věci, celá záležitost může skončit u soudu, v této fázi ale ještě nejsme. S Evropskou komisí budeme korektně spolupracovat a komunikovat. Cílem je minimalizovat negativní dopady na ČD,“ uvedl předseda představenstva a generální ředitel ČD Václav Nebeský.
Sdělení výhrad je ale dle informací Seznam Zpráv pro České dráhy velký problém. V prohlášení Komise totiž není, že se jedná o deset let starou záležitost, ale naopak o prohřešek, který téměř deset let trvá. Přesněji už od roku 2011 do roku 2019.
Že se krok Komise blíží, upozornily Seznam Zprávy již včera:
Komise zahájila vyšetřování v roce 2016, kdy si na ceny, jež byly údajně určené k likvidaci konkurence, stěžovaly firmy RegioJet a Leo Express. Ty začaly v letech 2011 a 2012 nabízet své služby na páteřní trati mezi Prahou a Ostravou, kde v té době České dráhy snížily ceny svých jízdenek pod úroveň nákladů.
České dráhy stlačily ceny jízdného dokonce pod sto korun, přitom původně šlo i čtyřnásobek. Proti tomu protestoval jak Regiojet, tak Leo Express. Firmy u civilního soudu vymáhají odškodné ve výši kolem dvou miliard. Vyjádření Evropské komise jim teď dává za pravdu.
Podle místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerové může konkurence v dopravě tlačit ceny dolů a zvyšovat kvalitu služeb, což může být pro klienty přínosem. „V tomto případě však máme obavy, že České dráhy stanovovaly predátorské ceny, což je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže EU,“ uvedla dnes Vestagerová.
Komise nyní dala firmě prostor na vyjádření, její zástupci mohou prozkoumat dokumenty k řízení nebo si vyžádat slyšení v Bruselu. Pokud ale České dráhy nedokážou Komisi přesvědčit, aby změnila názor, může unijní exekutiva firmě vyměřit pokutu ve zmíněné výši. Žádné přesné časové lhůty pro další průběh řízení normy neurčují.
Antimonopolní pravidla stanovená v unijních smlouvách zakazují dominantním společnostem zneužívat svého silného postavení na trhu. Toho se mohou firmy v některých případech dopustit i stanovováním cen pod úrovní nákladů.
Podle závěrů vyšetřování Komise se ČD „zřejmě domnívaly, že RegioJet a Leo Express na trase Praha–Ostrava (a nejen na ní) expandují příliš rychle“. V reakci na to nabízela státní firma své služby za ceny, které nepokrývaly její náklady.
„Cílem bylo narušit hospodářskou soutěž na trhu. Komise proto dospěla k předběžnému názoru, že v letech 2011 až 2019 ČD uplatňovaly na trati Praha–Ostrava predátorské ceny,“ uvedla dnes Evropská komise.