Článek
„O rok později by pak měl německý dopravce začít jezdit i z Liberce přes Českou Lípu na Děčín,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.
Změna dopravce má na Českolipskou železnici přivést modernější nízkopodlažní vlaky. „O postupnou obnovu vozidel v regionální dopravě usilujeme dlouhodobě. Na neelektrizovaných linkách již převážně provozujeme vozidla moderní nízkopodlažní koncepce, která v části regionu jezdí od roku 2009,“ doplnil Sviták.
Die Länderbahn dal podle něj kraji na Českolipskou železnici nejlepší nabídku, navíc počítá s nasazením nízkopodlažních vlaků. „V současné době pokračují jednání o smlouvě,“ dodal hejtmanův náměstek.
Na obou linkách jezdí dnes České dráhy - na trase z Mladé Boleslavi smlouva příští rok končí, na druhé trase je kontrakt desetiletý, smlouva ale dává možnost výpovědi. „V minulých letech se nedařilo s Českými drahami dojednat plné nasazení vozidel moderní nízkopodlažní konstrukce s dobrou dynamikou jízdy. České dráhy takových souprav neměly dost, a proto dosud na třetině výkonů jezdí vlaky starší,“ řekl Sviták. Teď sice České dráhy nabídly nové nízkopodlažní vozy, nabídka německého dopravce byla ale výhodnější.
Dopravce Die Länderbahn (dříve Vogtlandbahn) není v Libereckém kraji neznámý, kraj s ním má podle Svitáka dlouholeté dobré zkušenosti. Už od prosince 2010 na základě veřejné soutěže jezdí z Liberce přes Žitavu do Varnsdorfu a Seifhennersdorfu pod značkou Trilex. V prosinci 2014 převzal dopravce také vlaky z Liberce do Drážďan a o letních víkendech zajišťuje turistické spojení z Liberce k Máchovu jezeru. Loni navíc získala firma v německo-české soutěži zakázku na zajištění provozu na přeshraničních tratích až do roku 2031.