Hlavní obsah

České dráhy chtějí akcie ČD - Telematiky, které jim vyfoukli miliardáři

Foto: Profimedia.cz

I samotné České dráhy potvrzují úsilí o získání podílu, který v ČD - Telematika drží přes společnost Telematika skupina PPF.

Diář šéfa poslanců ANO Jaroslava Faltýnka naznačil, že obchody s akciemi ČD - Telematika byly dopředu nalinkovány. České dráhy se o výkup akcií snažily už vícekrát, vždy prohrály s privátními investory. Teď jednají s PPF.

Článek

České dráhy (ČD) se už počtvrté během sedmi let snaží zcela ovládnout telekomunikační společnost ČD - Telematika, jež má v Česku druhou nejrozsáhlejší síť optických kabelů.

Státem vlastněná železniční firma, které nyní patří 70,96 % akcií ČD - Telematiky, tentokrát jedná se skupinou PPF. Ta drží zbylý minoritní podíl (29,04 %) od roku 2018.

Nově odstartované jednání o odkupu akcií potvrzuje několik zdrojů Seznam Zpráv s tím, že iniciativa vzešla ze strany majoritních Českých drah.

Vše dokládá i dopis, který v minulých dnech zaslal místopředseda vlády a ministr dopravy Karel Havlíček pirátskému poslanci Ondřeji Polanskému. Jako odpověď na jeho březnovou interpelaci, kdy se Polanský primárně zajímal o to, zda České dráhy budou prodávat nějaký majetek.

„V souvislosti s ČD - Telematikou lze uvést, že ČD naopak jednají s minoritním akcionářem, společností Telematika, a.s. (ze skupiny PPF), o odkupu jejich minoritního podílu ve společnosti ČD - Telematika, a.s. Případným odkupem by došlo k nabytí akciového podílu ve výši 100 %,“ píše Havlíček v dopise, jehož kopii mají k dispozici Seznam Zprávy.

Sám ministr zjevně věří, že tentokrát dráhy uspějí. „České dráhy mají dlouhodobě zájem o koupi minoritního podílu, já do toho nezasahuji, ale podle mého názoru je šance, že současné vedení Českých drah to skutečně udělá,“ deklaroval pro Seznam Zprávy Havlíček víru v úspěch jednání.

Úsilí o získání zbylého podílu, který PPF drží přes společnost Telematika, potvrzují i samotné České dráhy.

„Můžeme potvrdit, že České dráhy mají dlouhodobě zájem stát se jediným akcionářem společnosti ČD - Telematika. Doposud se podíl menšinového akcionáře nabýt nepodařilo a komentovat jednání v tomto směru považujeme za předčasné,“ uvedla mluvčí ČD Vanda Rajnochová.

Skupina PPF je ve svém vyjádření strohá. Informace ohledně možného prodeje nepotvrzuje, ovšem ani nevyvrací. „K obchodním záležitostem a spekulacím trhu se nevyjadřujeme,“ uvedl mluvčí skupiny Leoš Rousek.

Video: Jak se představuje ČD - Telematika

Záhadná pasivita

České dráhy se snaží vykoupit zbylé akcie už od roku 2014. Tři předchozí pokusy vyzněly doztracena. Státní firmu nakonec pokaždé předběhli privátní investoři. Přitom některé informace naznačují, že prohře mohli pomoci i samotní zástupci státu. A to svým liknavým přístupem k obchodnímu jednání.

Jak už Seznam Zprávy nedávno popsaly, první možnost koupit podíl, který dnes drží PPF, měla státní železniční firma před sedmi lety, a to za pouhých 198 milionů korun.

Tehdy inkriminovaný balík akcií držely nizozemské společnosti Nyland Holding a Titulus Holding, které ovládal podnikatel David Knop-Kostka. Akcií se chtěl zbavit, jenže u tehdejších manažerů Českých drah a jejich spolupracovníků údajně narazil na povážlivou pasivitu. Tak to v dopise tehdejšímu ministru dopravy Danu Ťokovi (ANO) vylíčil i investiční poradce Petr Kováč, jenž pro Knopa-Kostku pracoval.

„Na naši nabídku, kterou jsme předložili v červnu 2014, nebylo nikdy písemnou formou reagováno. Vzhledem k několikaměsíčnímu neproduktivnímu jednání, úniků citlivých informací a zjevné neochotě přikročit k realizaci prodeje ze strany Českých drah se klienti rozhodli realizovat prodej jinému zájemci,“ informoval tehdy Kováč Ťoka.

Bylo to v lednu 2015 a novým majitelem se mezitím už stala společnost Dial Telecom.

I s ní České dráhy znovu jednaly o koupi akcií, jen cena se mezitím zvedla. Už to nebylo 198 milionů korun, ve hře byla částka přes 400 milionů.

Příběh se ale v zásadě opakoval. Podíl tentokrát odkoupila skupina Unicapital olomouckého miliardáře Pavla Hubáčka. Cena, za niž kupoval Hubáček, měla být kolem půl miliardy korun.

I s Hubáčkem České dráhy vedly jednání, za jakých okolností by se podílu byl ochoten vzdát. Avšak olomoucký byznysmen akcie v květnu 2018 za nezveřejněnou cenu přeprodal už zmíněné skupině PPF, tehdy ještě ovládanou nedávno tragicky zemřelým nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem.

Co prozradil Faltýnkův diář

K tomu je třeba dodat, že s PPF spolupracoval i bývalý generální ředitel Českých drah Daniel Kurucz, předtím manažer skupiny Agrofert nynějšího premiéra Andreje Babiše. Byl to právě tento muž, za jehož éry České dráhy vyjednávaly s firmami Davida Knop-Kostky. O získání akcií pro Kellnerovu skupinu se Kurucz snažil už krátce po svém odchodu (v ČD skončil v listopadu 2014).

K neúspěchům státu v boje o akcie ČD - Telematiky poskytl nedávno cenné svědectví diář vlivného šéfa poslanců hnutí ANO Jaroslava Faltýnka, též bývalého manažera Agrofertu. Fragmenty zápisníku zveřejnily Seznam Zprávy.

Z diáře totiž vyplývá, že Faltýnek si už na jaře 2016 - v době, kdy akcie ještě držel Dial Telecom - načrtl, jak dále bude obchod probíhat. „Dial T (šipka) Creditas (šipka) PPF,“ je napsáno v jeho poznámkách.

Tehdejší druhý muž hnutí ANO se projevil jako vědma, ale o náhodu nejspíše nešlo. I další informace z jiných zdrojů totiž nasvědčují tomu, že transakce byly předem domluveny.

Vše se odehrálo za situace, kdy do jednání o uvažovaném nákupu akcií ze strany Českých drah výrazným způsobem mluvil Faltýnkův blízký přítel z Olomouce a nynější poslanec za hnutí ANO Milan Feranec (tehdy byl náměstkem ministra dopravy, šéfem dozorčí rady Českých drah i samotné ČD - Telematiky). A také s Faltýnkem a Ferancem podobně spřízněný přerovský advokát Květoslav Hlína, který měl radit přímo řediteli ČD Kuruczovi.

Do okruhu Faltýnkových přátel ostatně patří i zmíněný miliardář Pavel Hubáček, mimo jiné majitel banky Creditas, který sehrál roli mezičlánku.

Foto: Seznam Zprávy

Faltýnkovy zápisky z jarních měsíců roku 2016. Bod 3 řeší ČD - Telematiku.

Změna přístupu PPF

Eminentní zájem skupiny PPF o ČD - Telematiku, která má v portfoliu páteřní síť s 3500 kilometry optických kabelů podél železničních tratí, už tehdy byl a nadále je celkem pochopitelný. Samotné PPF totiž patří jednička na trhu optických sítí, firma CETIN, a musela mít tudíž obavy, že se největší domácí konkurent dostane do područí někoho ze skutečně silných telekomunikačních hráčů.

Vedle této obranné strategie se na železnici začal rýsovat i nový byznys v podobě digitálního zabezpečení vlaků (systém ETCS). I to mohla být jedna z motivací, proč akcie koupit.

PPF však dlouho odprodej složitě získaného podílu v ČD - Telematice vůbec nepřipouštěla. Donedávna uváděla, že tento podíl „je součástí dlouhodobé strategie skupiny PPF v oblasti telekomunikační infrastruktury“.

Nyní ale údajně postoj přehodnotila. Projevuje ochotu se s Českými drahami, ovládanými státem, dohodnout.

Jde v neposlední řadě i o to, že stát má už dlouhou dobu v plánu vybudovat si vlastního telekomunikačního operátora. A toto by mohla být cesta. PPF patrně nechce s vládou válčit, ale zadarmo svůj podíl jistě nepřenechá. Že cena bude podstatně vyšší, než mohla být v roce 2014, je nabíledni.

Spojené nádoby

Jednání probíhají za situace, kdy se chystá jiná významná transakce, která se týká ČD - Telematiky. Jde o převod části majetku této firmy - nikoliv bezvýznamné - na Správu železnic. Bude ji posuzovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Jak poukázal deník Zdopravy.cz, na Správu železnic by dle načrtnutých plánů mělo odejít zhruba 250 zaměstnanců ČD - Telematiky, tedy zhruba polovina z celkového počtu 570 lidí.

Cena byla stanovena znaleckými posudky na 991 milionů korun. A převeden by byl vedle lidí prakticky celý železniční telekomunikační majetek. Správa železnic si totiž do budoucna chce vše, co se týká servisu a údržby telekomunikační infrastruktury podél kolejí, řešit vlastními silami, nespoléhat se na externího dodavatele.

Jenže to má jeden háček. Souhlas k tomuto převodu by přirozeně měl dát i minoritní akcionář, tedy skupina PPF. Ve firmě by jí sice i nadále zůstal stejný akciový podíl, jaký má dnes, nicméně osekaný telekomunikační podnik by zákonitě měl nižší hodnotu (na druhou stranu utržené peníze z prodeje části podniku by mohla PPF získat formou dividendy).

Zatím není jasné, zda PPF s tímto štěpením souhlasí. Na otázku Seznam Zpráv ohledně zmíněné transakce vůbec neodpověděla.

České dráhy přitom tvrdí, že obě dvě transakce - uvažovaný nákup akcií od PPF i prodej části majetku Správě železnic - jsou dva oddělené případy. „Výše uvedené transakce spolu nesouvisí, jedna část nepodmiňuje druhou,“ uvedla mluvčí drah Vanda Rajnochová.

Nebylo by ale logické, kdyby se České dráhy s PPF na odprodeji majetku nedohodly (postupovaly by proti vůli menšinového akcionáře) a zároveň doufaly, že PPF jim prodá akcie.

Všechny dostupné informace Seznam Zpráv tudíž naopak nasvědčují tomu, že jedna dohoda mezi oběma akcionáři podmiňuje i tu druhou. Jde zákonitě o spojené nádoby.

Doporučované