Článek
Na možnost zřízení MHD městu odpovídá bakalářská práce z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice, která vznikla na požadavek radnice. „Navrhuje použít malý autobus a ponechat stávající obsluhu města linkovými autobusy, které suplují MHD a za které doplácíme kraji nějakou částku,“ řekl místostarosta Dalibor Zelený (ČSSD).
Malý autobus by jezdil na dvou linkách, do Lhotky, na sídliště Křib, k autobusovému terminálu u vlakového nádraží, do Borku a zase zpátky. „Bakalářská práce je velmi rozumně udělená. Do konce měsíce bychom měli dostat ekonomické zhodnocení, kolik by MHD stála. Potom předložíme návrh k veřejné diskuzi,“ řekl místostarosta. Před lety zanikla autobusová zastávka u sídliště Křib a podle nových pravidel už nejde obnovit. Místo nevyhovuje technicky.
Obyvatelé si podle místostarosty musí říct, jestli MHD chtějí, protože bude mít dopad na městský rozpočet. „Iniciativa vzniku MHD vzešla od občanů, především chtějí dojíždět na sídliště Křib, ne všichni mají auto,“ řekl místostarosta. Pokud budou lidé MHD chtít, zprovoznění nepotrvá dlouho, dodal Zelený.
MHD již některá obdobně velká města v kraji mají. Například od roku 2017 je v Ústí nad Orlicí a letos město zavedlo druhou linku. V Moravské Třebové na Svitavsku funguje MHD od roku 2018. Letos město naopak zrušilo některé spoje a zastávky, protože byly málo využívané. V Litomyšli na Svitavsku jezdí městské autobusy od roku 2005, před dvěma lety zavedla radnice jízdné pro lidi nad 65 let zdarma.