Článek
Vitík poukázal na zkušenosti a kompetence České pošty. „Pokrývají všechny procesy, jako je tisk, distribuce nebo zúčtování stravenek,“ uvedl. Podnik má podle mluvčího už připravené i související služby, jako jsou bezpečná manipulace s hotovostí a stravenkami nebo školení pro budoucí zaměstnance, kteří by měli práci s firemními benefity na starosti. Pošta přitom podle HN dlouhodobě čelí kritice, že nedokáže odvádět služby v odpovídající kvalitě.
Když #stravenkovarevoluce, tak se vším všudy👍Dnes jsme se shodli s ředitelem České pošty, že pokud i po zavedení stravenkového paušálu dá zaměstnavatel přednost benefitu v podobě stravenek, bude nabídka dodavatelů nejméně o jednoho pestřejší 📯 Větší konkurence nikomu neuškodí. pic.twitter.com/8K0DK1MqAl
— Alena Schillerová (@alenaschillerov) February 4, 2020
Plán má podporu sociální demokracie. „Návrh podala na koaliční radě ČSSD,“ cituje deník ministryni práce a sociálních věcí Janu Maláčovou. Schillerová záměr zmínila v úterý na Facebooku po setkání s ředitelem České pošty Romanem Knapem. „Pošta má zájem rozšířit konkurenci mezi dodavateli stravenek,“ napsala.
Systém stravenek se kvůli provizím, které musejí platit poukázkovým firmám, nelíbí provozovatelům hotelů, restaurací nebo obchodů. Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) uvedla, že prodejny na venkově a v malých městech odvádějí z hodnoty stravenky čtyři až deset procent. Podle Asociace provozovatelů poukázkových systémů ČR, která sdružuje stravenkové firmy, je provize v průměru 3,9 procenta.
U plánovaného stravenkového paušálu by daňové zvýhodnění mělo zůstat stejné jako u stravenek, v případě stokorunové stravenky by tak zaměstnanci měli mít 55 korun za každý odpracovaný den. Změna má být součástí daňového balíčku, který by měl platit od roku 2021. Odbory se obávají, že zaměstnavatelé budou peníze určené na stravenkový paušál zneužívat.