Článek
Plány loni zkomplikoval koronavirus, přesto chce město letos v aktivitách pokračovat. Na pokračování projektu žádá dotaci, získat může až 90 procent z odhadovaných více než pěti milionů korun.
Projekt by měl pomoci stovkám dělníků, kteří pracují v českolipských podnicích, a jejich dětem. Loni se do něj zapojilo sedm základních a mateřských školách a také Českolipský klub 3. věku. Všechny chtějí pokračovat, nově se letos připojí základní umělecká škola a také základní a mateřská škola na sídlišti Sever. „Jedná se většinou o školy, které navštěvuje velké množství žáků s odlišným mateřským jazykem, než je čeština. V rámci výuky pak jazyková bariéra způsobuje obrovské problémy,“ řekla starostka Jitka Volfová (ANO).
Projekt už podle starostky navzdory koronavirovým komplikacím přinesl první drobné pokroky. „Pro výraznější zlepšení situace je však nutné, aby se s cizinci žijícími na území města pracovalo dlouhodobě, proto chceme v projektu pokračovat,“ dodala. Navzdory koronavirové krizi se podle Volfové podařilo loni realizovat téměř všechny naplánované aktivity. I letos se budou zaměřovat především na výuku češtiny pro děti nejen ve vyučování, ale v plánu jsou i intenzivní kurzy češtiny před vstupem do první třídy. Naplánované jsou také společné akce pro žáky a jejich rodiče s představením místních zvyků, svátků nebo ochutnávkou jídel.
V českolipských školách jsou více než tři stovky dětí, které neumí česky nebo rozumí jen s obtížemi. Většinou jde o Mongoly. Celkově žije ve třetím největším městě Libereckého kraje na 2500 cizinců, kteří jsou na tom s češtinou mnohdy ještě hůř než jejich děti. Vznikají tak nedorozumění a konflikty. Podle starostky mají děti cizinců povinnost po příjezdu do Česka chodit do školy, zákon ale nemyslí na to, aby jim dal čas naučit se jazyk. Projekt by měl dětem i jejich rodičům situaci usnadnit. Jeho součástí je i vzdělávání pedagogů zaměřené na výuku češtiny pro cizince.