Článek
Pro odstraňování autovraků připravují města manuál s jasným postupem. „Nechceme, aby naše řešení bylo na úkor České Lípy. Zároveň ale také nechceme, aby v Novém Boru končily vraky z České Lípy. Proto jsme iniciovali společné jednání a jsem rád, že jsme se domluvili na spolupráci,“ vysvětlil novoborský starosta Jaromír Dvořák.
Odstraňování autovraků, které zabírají místa na místních komunikacích včetně parkovišť, umožňuje novela o pozemních komunikacích od 30. dubna letošního roku. Přinesla jednodušší definici vraku, za který už není považováno jen nepojízdné zrezivělé auto bez značek. Nově se za vrak považuje také vůz s minimálně šest měsíců propadlou technickou kontrolou.
Radnice jako vlastník místní komunikace musí nejprve vyzvat vlastníky odstavených vozů, aby si do stanovené lhůty zajistili technickou kontrolu nebo auto odstranili a odstavili mimo komunikaci. Pokud tak neučiní, vůz město na jejich náklady odstraní a odstaví na vhodném místě. Jestliže ani to zájem majitele nevzbudí, umožňuje zákon radnici auto prodat v dražbě nebo předat k likvidaci. Náklady pak bude vymáhat na majiteli vraku.
V České Lípě se na boj proti vrakům zaměřili už v polovině loňského roku, ještě před novelou zákona. Zbavit se loni dokázali zhruba dvou desítek aut. Polovinu nechala odtáhnout radnice, o další se postarali sami vlastníci. Novela to zjednodušila. „Přesto jde o administrativně složitý postup, spolupráce nám umožní výměnu zkušeností a nastavení stejných pravidel,“ dodal českolipský místostarosta Jaroslav Turnhöfer (Živá Lípa).