Článek
Covid je urychlovačem digitálního byznysu. Výrazně z toho těží největší tvůrce e-shopů v tuzemsku Shoptet. Počet klientů, kteří si u něj loni během pár hodin naklikali svůj internetový obchod, vzrostl o sto procent na 6,5 tisíce.
„Hlásí se zájemci z celého spektra oborů. V posledním roce z trendu vybočují třeba restaurace, které mají větší zájem než dříve, protože musely mít zavřeno. Přicházejí i výrobní firmy, které v minulosti neprodávaly své produkty napřímo,“ říká nový ředitel Shoptetu Samuel Huba.
Dosavadní zakladatel startupu Miroslav Uďan se po dvanácti letech v čele přesouvá k řízení strategického projektu v rámci společnosti. Personální změny souvisejí také s plánovanou expanzí firmy, v níž 70 procent drží Impulse Capital investora do technologií Ondřeje Tomka. Firma chce být víc vidět na mapě Evropy, kde dosud působila kromě Česka jen na Slovensku.
„Máme nové ambice a nové cíle. Chceme s produktem do Evropy a musíme se interně připravit na hodně věcí,“ vysvětlil Huba, který se do čela přesouvá z místa provozního ředitele. Ambice rychle růst v sobě odráží i plán zdvojnásobit ještě letos počet zaměstnanců na zhruba 200. Půjde hlavně o programátory.
Během tohoto roku chce společnost vstoupit do Maďarska, v další fázi zváží i trhy západní Evropy včetně Německa a Rakouska.
Loňský rok, kdy opatření vlády odřízla spotřebitele od možnosti nakupovat v ulicích a obchodních centrech, mimořádně nahrál celému e-commerce trhu. Svědčí o tom čísla srovnávače Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci. Obrat českých e-shopů rekordně vzrostl ze 155 na 196 miliard korun. Online útraty se na maloobchodních tržbách podílely 16 procenty.
Zhruba pětina (36 miliard korun) z toho se protočila přes e-shopy, vytvořené a pronajímané Shoptetem, který aktuálně pro své klienty provozuje 27 tisíc internetových obchodů. Loni se celkový obrat všech e-shopů Shoptetu více než zdvojnásobil.
Vlastní příjmy Shoptetu vzrostly z téměř 105 milionů korun v roce 2019 na zhruba 200 milionů korun v minulém roce. Svůj obchodní model firma postavila na nabídce e-shopů k pronájmu, které si zákazník nadefinuje podle svých preferencí podobně jako když kupuje automobil. Řešení pronajímá za cenu od několika stovek korun po několik tisíc korun měsíčně. Součástí platby je pravidelná technologická podpora, nastavení logistiky a platebních služeb, synchronizace skladových zásob, marketing a sladění webu s nejnovější legislativou, například GDPR.
Covid posílil důvěru v menší weby
Růstové tempo, které předstihlo trh jako celek, podle Huby vypovídá o tom, že rychleji roste zájem lidí o nákupy na malých internetových obchodech.
„Trend současné doby je jasný – stále více koncových zákazníků nakupuje na malých e-shopech. Myslíme, že to bude pokračovat. Budeme nakupovat víc od lokálních e-shopů, abychom podpořili českou ekonomiku a firmy,“ uvažuje.
Menším internetovým obchodům mohli přibývat zákazníci i proto, že některé hodně poptávané zboží – například webkamery nebo notebooky – docházelo a spotřebitelé hledali alternativní kanály. Dostali se tak na dosud méně známé adresy.
„Může být segment zboží, které se víc nakupovalo u menších, například žrádlo pro psy. Ale neumím to potvrdit a myslím, že na začátku pandemie hodně posílila důvěra hlavně velkých hráčů, kteří měli plné sklady,“ myslí si šéf Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Podle Samuela Huby covid akceleroval ještě další trendy. Už i v nabídce menších e-shopů se začíná objevovat služba doručení v den objednávky, která byla dosud doménou spíš velkých internetových obchodů. Roste také podíl plateb kartou a z bankovního účtu a podíl těch, kteří zboží nakupují z mobilu. „Více než polovina nákupů už proběhla prostřednictví mobilních telefonů,“ dodal Huba.