Článek
Festival Berlinale byl kvůli pandemii rozdělen, soutěžní část a sekce pro filmový průmysl se uskuteční on-line od 1. do 5. března. V případě příznivého vývoje pandemie by se v červnu mohly konat projekce pro diváky v kinech.
Artinii byla vybrána mezi deset firem, které se berlínského filmového veletrhu zúčastní v sekci pro start-upy. Od založení sekce se Artinii účastní jako první český projekt, řekl ČTK jeden z jeho zakladatelů firmy Vít Krajíček.
Díky projektu společnosti Artinii (Art in Inteligent Interaction) se podle jejích zakladatelů filmy k divákovi dostanou rychleji, efektivněji a bezpečněji než dosud. Zakladatelé společnosti vypracovali IT vyhledávač, který se strojově učí a sám analyzuje veřejně dostupné internetové zdroje o filmech. Filmy pak kategorizuje podle jejich obsahu a nabízí je komunitám. Srovnává je s tím, co dané komunity po celém světě dříve sledovaly. Podle toho pak nabízí a prodává snímky ke společnému sledování kdekoli na světě. Nerozděluje tedy filmy podle žánrů, ale podle zájmů.
Při příležitosti berlínského veletrhu Artinii spustilo nový webový portál Artinii.Pro. To organizátorům festivalů umožní uspořádat akci s tradičními filmovými projekcemi, přesunout jej do on-line prostředí nebo divákům nabídnout hybridní on-line i off-line zážitek. Zástupci firmy uvádějí, že technologie Artinii také čeká na potvrzení patentu v USA.
„Prostředí filmového průmyslu se nyní dramaticky mění a Artinii je připraveno pomoci filmovým profesionálům šetřit náklady, zefektivnit tradiční distribuční kanály nebo otevřít nové příležitosti bezpečného dodání obsahu divákům a filmovým fanouškům po celém světě,“ uvádějí Krajíček a další zakladatel firmy Radovan Čech.
Formou on-line projekcí se vedle streamování a vysílání ze záznamu odehrává téměř rok drtivá většina nejen filmových přehlídek. „To, co se teď děje v on-linu, je postavené na klasickém VOD (video on demand, video na vyžádání), které má své standardy, ale většina jich už byla nabouraných a mají svá omezení,“ vysvětlil Krajíček. Artinii vyvinula vlastní aplikaci a přehrávač, které nabízí koncovému uživateli. Tím může být nejen provozovatel kina, ale kdokoli s projektorem a plátnem.
„Každou kopii, která jde ven, opatříme neviditelnými vodoznaky. Ošetřujeme film podstatně lépe, přehrávání dokážeme omezit nejen časově, ale i počtem přehrání, což klasická technika DRM nemá. Kdo si u nás koupí pět kopií, víme, že si přehraje pět kopií a ani o jednu více,“ uvedl. Systém tedy více chrání držitele autorských práv v oboru. Digital Rights Management je označení pro technické metody omezující používání obsahu digitálních médií.
Přestože se do on-line prostředí přesunula skoro veškerá kultura, nelze podle Krajíčka říci, že by pandemická situace firmě „pomohla“. Omezený je či měl by být totiž také veškerý komunitní život, se kterým projekt počítá. „Ukáže příští půlrok. V USA už do konce roku vůbec nepočítají s tradiční kinodistribucí, ale po rozvolnění čekají, že se obnoví drive-iny, komunitní promítání pro menší skupiny - to je přesně věc, na kterou jsme přichystaní, kterou jsme chystali již před rokem, jen jsme se k ní nedostali,“ uvedl.