Článek
Pražská biotechnologická společnost Nafigate Corporation vyvíjí unikátní technologie přeměny odpadů na biopolymery, s nimiž má ambice nahradit v budoucnu mikroplasty ve výrobcích. Ty budou muset v Evropské unii v příštích přibližně deseti letech zmizet z mnoha výrobků běžné spotřeby, jako je kosmetika, nátěrové hmoty nebo hnojiva.
Teď jsou vědci z kanceláří na pražském Proseku zatím nejblíže tomu, aby se svým nápadem skutečně globálně uspěli. Nápad přeměny pivovarského mláta na biopolymery se zalíbil globální kosmetické společnosti Colgate-Palmolive a skupině pivovarů AB InBev. Vybraly si jej v konkurenci 1 300 projektů z celého světa.
Firma uspěla s projektem Hydal PHA. Ten postupuje spolu s 36 jinými projekty do pilotní fáze, kdy má za úkol během půl roku vyvinout tři nové produkty kosmetiky nové generace.
„Je to obrovský úspěch a velká příležitost, jak se otevřít světu, protože akcelerátor končí nabídkou světovým investorům,“ řekla redakci SZ Byznys jednatelka Nafigate Corporation Lenka Mynářová. Podle ní se konečně místo řečí o tom, jak zastavit klimatickou změnu, začíná hledat řešení.
Produktové koncepty této kosmetiky jsme reálně prezentovali. Nejde o nějakou vizi v PowerPointu a o sci-fi, ale vlastně jen o dokončení našeho vývoje.
„Produktové koncepty této kosmetiky jsme reálně prezentovali. Nejde o nějakou vizi v PowerPointu a o sci-fi, ale vlastně jen o dokončení našeho vývoje,“ řekla a dodala, že výrobky už existují, ale nemůže zatím prozradit, o co jde.
V minulosti se firma zabývala možností svou technologii Hydal PHA, která je ve světě unikátní, uplatnit při výrobě biopolymerů z fritovacího oleje. Některou tuto kosmetiku bez klasických plastů už v Česku prodává.
Ve spolupráci s investorem firma chystala projekt dotáhnout do fáze průmyslové výroby v chystané továrně v Malajsii. Projekt se však podle Mynářové pozastavil kvůli cestovním bariérám během pandemie a změnám politické situace v zemi.
Úspěch v akcelerátoru teď Nafigate posunul do demonstrační fáze, po níž za šest měsíců představí své řešení, aby bylo možné co nejrychleji uvést alternativní kosmetiku do masové výroby. A zároveň se otevře světovým investorům. Mynářová, která nevyloučila jejich vstup do české firmy, uvedla, že na zahájení výroby kosmetiky nové generace bude potřeba odhadem částka 10 až 15 milionů eur.
„Zatím jsme připraveni na to, že by se biopolymer vyráběl v České republice. Ale firmy uvažují globálně a hledají pro ně nejvýhodnější řešení. Možná to nakonec bude v USA, v Kanadě nebo třeba v Asii,“ uvedla s tím, že zdrojového odpadu je na každém kontinentu dost.
Akcelerátor 100+ vyhlašují čtyři globální lídři, kteří si vybírají z více než 1 000 projektů: AB InBev, Unilever, Coca-Cola a Colgate-Palmolive. Smyslem akcelerátoru je urychlit cestu nových inovativních řešení na trh. Globální firmy takto hledají řešení na problémy, které samy nedokážou vyřešit. Ať už z důvodu kapacit, zdrojů, nebo nápadů.