Článek
„Navíc budou partnerem dvou projektů s Institutem umění - Divadelní ústav (IDU) a Švandovým divadlem v Praze. IDU je hlavním organizátorem Mezinárodní teatrologické konference, která se uskuteční on-line 26. a 27. ledna, a Švandovo divadlo připravuje na 25. ledna streamovaný večer sestavený z krátkých her vytvořených umělou inteligencí,“ informovala tisková mluvčí Českých center Petra Jungwirthová.
Zahraniční návštěvníci Českých center se mohou těšit na širokou nabídku programů. Například České centrum Moskva chystá v Ruské státní knihovně Festival české kultury a literatury s tematickým propojením Karel Čapek, program zaměřený na jeho stěžejní díla Krakatit a R.U.R. připravuje České centrum Milán v rámci literárního festivalu Bookcity, program Století robota - Sympozium Karla Čapka se uskuteční prostřednictvím Českého centra Tokio na Česko-japonském vědeckém sympoziu.
„Je pozoruhodné, jak dramatické dílo Karla Čapka dokáže prostupovat do aktuálních témat naší doby. Jestliže jeho Bílá nemoc vytváří velmi silné asociace ke covidové pandemii, vědeckofantastické drama R.U.R. otevírá mnoho otázek spojených s umělou inteligencí. Česká centra chtějí využít světovou proslulost Čapkových "robotů“ a v různých kontextech nasvítit téma umělé inteligence - a to především z pohledu našich špičkových vědců," uvedl generální ředitel Českých center Ondřej Černý.
Slovo robot je jedním z mála, které dala čeština cizím jazykům ve 20. století. Pochází z vědeckofantastické hry Karla Čapka s názvem R.U.R., jež se stala světoznámou právě i tímto slovem. Samotné slovo vymyslel Čapkův bratr Josef. Hra R.U.R. byla poprvé nastudována před 100 lety, 2. ledna 1921, Jednotou divadelních ochotníků Klicpera v Hradci Králové, oficiální premiéra byla v Národním divadle v Praze 25. ledna 1921. Hru premiérově nastudoval k překvapení všech i samotného Čapka v Hradci Králové místní ochotnický spolek. Národní divadlo v Praze muselo totiž premiéru z technických důvodů odložit.
Roboti nebyli pro Čapka žádným mechanismem ani oživlou hmotou, nýbrž zázrakem biologických a chemických dovedností člověka. Nechápal je jako stroje, a proto psal slovo Robot s velkým písmenem. Byli to biologičtí tvorové stvoření ve stejném stylu jako Frankenstein britské spisovatelky Mary Shelleyové. Čapek nejdřív nevěděl, jak umělé bytosti pojmenovat. Radil se s bratrem Josefem. Karel navrhoval labor, ale to mu neznělo hezky. Zalíbil se mu až Josefův návrh robot, odvozený od slova robota. A jméno pana Rossuma, vynálezce robotů, zas Čapek odvodil ze slova rozum.
Hra o dokonalých robotech měla varovat před případnými negativními vlivy techniky na lidstvo. Čapek do ní promítl svůj zájem o techniku, ale také obavy o budoucnost lidstva založené na zkušenosti s drastickou destrukcí za první světové války. Drama mělo veliký úspěch. Hrálo se zároveň v Americe, v Londýně, v Japonsku i v bývalém Sovětském svazu.