Článek
V České republice digitální bankovnictví využívá asi osm lidí z deseti. Hned za Českem se umístilo Rakousko. Tam se k modernímu spravování bankovního účtu hlásí sedm lidí z deseti. Na Slovensku, které v regionálním žebříčku využívání digitálního bankovnictví obsadilo třetí místo, provedlo finanční transakce přes počítač či mobil zhruba šest lidí z deseti. Naopak na Balkáně digitální bankovnictví není příliš oblíbené. Podle průzkumu ho využívají jen čtyři lidé z deseti.
Největší úspěch mají nové bankovní technologie mezi mladými lidmi. Téměř 30 % dotazovaných ve věku 15 – 29 svůj bankovní účet spravuje výhradně prostřednictvím mobilu a počítače.
V Česku chodí řešit svoje bankovní požadavky výhradně do poboček méně než 10 % lidí ve věku 15–29 let. To je ve zkoumaném regionu suverénně nejméně.
V balkánských zemích překvapivě stále vyřizuje finanční záležitosti výhradně na pobočkách téměř 50 % mladé generace.
O digitální gramotnosti Čechů svědčí i další z ukazatelů – nakupování přes internet a platba online. Takový nákup v loňském roce alespoň jednou provedlo šest lidí z deseti nejen v Česku, ale i na Slovensku a v Rakousku.
Penězům věnují Češi stejnou pozornost jako svému zdraví
Pobočku banky alespoň jednou za rok navštívilo v loňském roce asi osm Čechů z deseti.
To je stejný počet, kolik lidí navštívilo svého lékaře.
Častým důvodem k návštěvě banky je mezi Čechy konzultace s bankovním poradcem. V posledním roce se takto do banky přišlo poradit téměř šest Čechů z deseti. Nejvíce se na bankéře obraceli lidé v Rakousku (75 %), nejméně v Chorvatsku (24 %).
Mobilní aplikace
Motorem růstu digitálního bankovnictví je silný nárůst využívání mobilního bankovnictví. Aplikace v telefonu k přístupu do svého bankovnictví nejvíce využívají státy jihovýchodní Evropy. Například Rumunsko a Srbsko jsou podle průzkumu prvními trhy ve střední a východní Evropě, kde je pravděpodobnější, že k provádění digitálního bankovnictví zákazníci použijí pouze mobilní telefon než počítač.
Naopak v Česku, na Slovensku a v Rakousku tvoří „čistě mobilní“ segment pouze 5–10 % uživatelů digitálních kanálů.
Na všech sedmi trzích, jichž se týkal průzkum, bylo pravděpodobnější, že bankovní zákazníci z nejmladší věkové skupiny budou své bankovnictví vyřizovat on-line. Na většině trhů podíl zákazníků bank ve věku 15–29 let, kteří využívali digitální kanály, přesahoval průměr jejich země o více než 20 procentních bodů. Podobně velké rozdíly byly patrné i u využívání on-line bankovnictví prostřednictvím mobilního telefonu mezi mladými zákazníky bank.