Hlavní obsah

Tak rychle neroste ani bitcoin. Češi vykupují respirátory ve velkém

Foto: Profimedia.cz

Vláda v pátek rozhodne, zda bude povinné nosit respirátory v obchodech a veřejné dopravě.

aktualizováno •

Internetové obchody i kamenné lékárny hlásí za středu strmý nárůst prodejů respirátorů. Stalo se tak poté, co premiér Andrej Babiš oznámil, že vláda zváží na některých místech jejich povinné nošení.

Článek

Rozhodnuto ještě není, ale Češi se už připravují na to, že by vláda mohla zavést nošení respirátorů v místech, kde se koncentruje velké množství lidí - například v obchodech s potravinami nebo veřejné dopravě.

A prodeje respirátorů trhaly během dne rekordy. „Ve středu odpoledne se po prohlášení pana premiéra strhla doslova nákupní horečka,“ potvrzuje Vladimír Finsterle, zakladatel internetového obchodu Lékárna.cz. „Lidé nakupovali respirátory po desítkách. Zásoby, které nám obvykle vystačí na 14 dnů, se prodaly během tří hodin,“ shrnul zájem lidí.

„Prodeje respirátorů ve středu stouply o více než tři tisíce procent, prodeje chirurgických roušek stouply o více než sto procent. Skladové zásoby respirátorů i roušek doplňujeme, abychom byli schopni pokrýt vysokou poptávku a vyřídit všechny objednávky,“ popsala pro SZ Byznys Kateřina Schotliová za Lékárny Pilulka.

Také lékárníci v pražském IKEMu zaznamenali zvýšený zájem o respirátory FFP2. „Zatímco v minulém týdnu jsme jich prodali v průměru 114 za den, během středy to bylo více než třikrát tolik, přesně 351,“ přidal aktuální čísla za středu vedoucí Ústavní lékárny IKEM Michal Hojný.

A podobná je i zkušenost internetového portálu Nanospace, který nabízí nanovlákenné respirátory českých výrobců.

„Ve středu se zvedla poptávka po nanovlákenných respirátorech FFP2 ve srovnání s předchozími lednovými dny 27krát. 87 procent našich středečních zákazníků objednávalo respirátory s nanovlákennou membránou ochranné třídy FFP2,“ uvedla provozní ředitelka Nanospace Lucie Konečná.

Premiér Andrej Babiš dnes oznámil, že s rozvolňováním protiepidemických opatření Češi počítat nemůžou. Spíše naopak. Vláda podle něj uvažuje o tom, že by po vzoru Německa a Rakouska mohla zavést nošení chirurgických roušek nebo respirátorů. Kabinet o tom bude jednat nejspíš v pátek.

Lékárníci i provozovatelé e-shopů uklidňují, že respirátory nejsou nedostatkovým zbožím.

„I přes zvýšený zájem mezi pacienty máme na skladě respirátorů FFP2 prozatím dostatečné množství,“ říká Michal Hojný, šéf lékárny v pražském IKEMu. „Momentálně jsme sice na nejnižších zásobách, už ve čtvrtek ale čekáme další závoz,“ doplňuje také Vladimír Finsterle, zakladatel Lékárny.cz.

„Zvýšenou poptávku v případě nařízení nošení respirátorů jsme schopni pokrýt. Situaci neustále sledujeme a doplňujeme skladové zásoby tak, abychom zajistili dostupnost žádaných produktů,“ informovala na dotaz SZ Byznys Kateřina Poršová za lékárny Benu.

Na trhu tak jsou momentálně jak respirátory ze zahraničí, především z Číny, tak i od tuzemských výrobců. Také Správa státních hmotných rezerv disponuje 16 miliony kusů, ty jsou však určeny pro potřeby státu, v tomto případě nemocnic, záchranářů či policejních složek.

Až pět milionů za měsíc

„Čeští výrobci nanovlákenných respirátorů ochranné třídy FFP2 nyní disponují měsíční výrobní kapacitou čtyř miliony kusů a v případě potřeby mohou výrobu bezodkladně navýšit na pět milionů měsíčně. V tuzemských skladech jsou aktuálně připraveny k distribuci vyšší statisíce respirátorů FFP2 s nanovlákennou membránou,“ řekl pro SZ Byznys předseda Asociace nanotechnologického průmyslu Jiří Kůs.

Nákupní horečku Čechů dokládá i zájem ve vyhledávačích Seznam.cz. Během dne se slova „Respirátor FFP2“ dostala mezi nejčastější.

„Zájem o respirátory a další ochranné pomůcky vidíme také v tzv. trending topics, tedy v kategorii Právě se hledá na naší domovské stránce. Zobrazuje slova nebo slovní spojení, která v danou chvílí hledá nejvíce lidí. Velmi dobře to reflektuje aktuální dění ve společnosti a zájem o konkrétní témata,“ vysvětluje Michal Sedláček, produktový manažer Seznam.cz Vyhledávání.

Slovo respirátor se pak v žebříčku Skokani českého internetu za rok 2020 dostalo na třetí místo v kategorii Komerční produkty. Jedná se o přehled výrazů, které v meziročním srovnání zaznamenaly nejvyšší procentuální nárůst hledanosti.

Doporučované