Článek
Od chvíle, kdy ministři začali koketovat s povinným nošením respirátorů FFP2 a vyšších v hromadné dopravě a obchodech, stoupl zájem o respirátory o více než tři tisíce procent, hlásí český řetězec lékáren Pilulka.
Stejně jako lékárenská síť Pilulka evidují zvýšený zájem o respirátory i další lékárny. „Jen v naší síti mluvíme o desítkách tisíc prodaných kusů denně,“ potvrdil přírůstky v prodeji Michal Petrov, tiskový mluvčí lékáren Dr. Max.
Lidé nakupují respirátory ve větší míře i v lékárenské síti Benu. „Zájem o respirátory je v posledních týdnech zvýšený, sledujeme vývoj situace a doplňujeme zásoby tak, aby byly zákazníkům k dispozici,“ potvrzuje Alžběta Poršová, PR specialistka za lékárny Benu.
Vláda dočasně zrušila DPH na respirátory, což platí od minulé středy, ale zájem o ochranu obličeje výrazným způsobem nezměnila, tvrdí mluvčí Pilulky Kateřina Schotliová. „Nevypadá to, že by lidé odkládali poptávku na dobu, kdy se do ceny začala promítat snížená DPH, a to ani v případě, že se odpuštěná daň promítla do finální ceny. Zájem je zkrátka konstantně vysoký,“ doplnil Petrov ze sítě Dr. Max.
Prodeje zboží jsou podle zástupců lékáren tak v posledních týdnech sice zvýšené, ale zároveň stabilní. Nehrozí proto ani situace, se kterou Česko bojovalo v prvních měsících epidemie – s nedostatkem zboží.
„Respirátorů máme momentálně dostatek, skladové zásoby doplňujeme a neočekáváme, že se bude situace z jara opakovat,“ říká Schotliová pro Seznam Zprávy.
Česko je na potřebu respirátorů připraveno
Stejná situace jako na jaře se podle Petrova ani nemůže opakovat, protože panují naprosto odlišné okolnosti. Globální nabídka se přizpůsobila a zareagovali také čeští výrobci.
„V Česku se rozjela poměrně robustní domácí produkce, což znamená nejen eliminaci výpadků kvůli nedostatečné nabídce, ale i těch, které způsobilo zdržení dovozů kvůli zkomplikované mezinárodní dopravě,“ řekl Petrov z Dr. Max.
Dostatečnou zásobou si je jistá také Asociace nanotechnologického průmyslu. „Čeští výrobci za uplynulý rok investovali do nových výrobních kapacit stovky milionů korun a díky těmto investicím je výroba respirátorů v Česku zajištěna mnohem robustněji než před rokem,“ objasňuje předseda výkonné rady Asociace nanotechnologického průmyslu ČR Jiří Kůs.
Na barvě a velikosti záleží
Současně s tím, jak se z respirátorů stává mainstreamové zboží, mění se i spotřebitelské chování zákazníků. Lidé vyhledávají například menší velikosti respirátorů. „Mnoho zákazníků také žádá barevné respirátory. Nejžádanější barvou respirátoru je černá,“ tvrdí Lucie Konečná, provozní ředitelka obchodního portálu nanoSPACE.cz zastupující největší české výrobce certifikovaných respirátorů s nanovlákennou membránou.
Vláda schválila dvouměsíční zrušení daně z přidané hodnoty na respirátory kategorie FFP2 a vyšší už prvního února. Ke snížení nebo zrušení 21procentní DPH na ochranné pomůcky proti šíření koronaviru vyzvali vládu výrobci respirátorů. Podle nich se pak pomůcky stanou pro mnoho lidí dostupnějšími.
Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) už dříve apelovala na výrobce a prodejce, zejména řetězce, aby zrušení daně promítli do cen respirátorů pro zákazníky.
Výrobci a distributoři od minulého týdne zlevnili
A snížení konečných cen pro spotřebitele, zdá se, opravdu krátce po schválení návrhu přišlo.
„Vyzvali jsme všechny výrobce a prodejce těchto ochranných pomůcek, kteří jsou členy Asociace nanotechnologického průmyslu ČR, aby zrušení DPH na respirátory beze zbytku promítli do svých cen. Současně jsme výrobce respirátorů sdružené v asociaci požádali, aby k tomuto kroku vyzvali také své obchodní partnery,“ sdělil pro Seznam Zprávy za asociaci výrobců Jiří Kůs.
Čeští výrobci i lékárenské sítě nebo obchodníci v reakci na to informovali, že cena, za kterou zboží aktuálně nabízí, je oproštěna o DPH.
„Snížení ceny pro běžného zákazníka, neplátce DPH, o zhruba 17,4 % se projevilo i u zboží, které jsme zakoupili do zásob před touto změnou. Například balení 5 ks nanorespirátorů prodávaných za 329 Kč včetně 21% DPH se prodává za zhruba 272 Kč s nulovou sazbou,“ uvedla konkrétní příklad zlevnění pro Seznam Zprávy Daniela Chovancová, tisková mluvčí internetového obchodu Alza.