Článek
Firma, která chce zaujmout svým výrobkem kupující v regále, by se měla zaměřit na funkčnost, recyklované materiály, ekologicky přívětivé obaly a ekologické složení. Právě tyto parametry výrobků jsou pro české spotřebitele čím dál tím víc atraktivnější a naopak samotná značka výrobku hraje stále menší roli. Ukázala to soutěž o nejlepší novinku roku, která vyšla z průzkumu společnosti NielsenIQ, jehož se zúčastnily čtyři tisíce spotřebitelů.
Porotci z řad koncových uživatelů vybírali vítězné produkty z téměř 200 výroků v rámci 60 kategorií. Nejvíce hlasů získala smetáková řada Spontex Green vyrobená ze 100 procent z recyklovaných materiálů včetně obalu výrobku. Samotné štětiny jsou například vyrobeny z PET lahví. Spotřebitelé ale ocenili také pevný úchyt či nastavovací teleskopickou tyč.
Lidé se v době covidové patrně zbláznili do úklidu a hygieny.
Proč mezi tolika výrobky zaujal nejvíc zrovna kýbl, smetáky a lopatka? „Můj osobní názor je, že to je díky kombinaci dvou faktorů – ekologie, která je teď nesmírně sexy a trendy, a faktu, že se lidé v době covidové patrně zbláznili do úklidu a hygieny obecně,“ říká Lukáš Matějka, manažer skupiny Atoz Marketing, která soutěž pořádá.
Do soutěže mohly být zařazeny takové výrobky, jež byly na český trh uvedeny (nebo jsou uváděny) v období od ledna 2021 do konce května 2021. Jako nový výrobek se bere i ten, co má nový obal, jinou gramáž či například novou příchuť.
Vedle klasických kategorií, jako jsou například cukrovinky, káva, jogurty, kosmetika, krmiva pro kočky či alkohol, se v soutěži nově objevily bezlaktózové potraviny, bezlepkové pečivo, vegetariánské či veganské potraviny nebo různé ekologicky zaměřené spotřební a drogistické produkty následující současné trendy zdravého a udržitelného růstu. Soutěž také ukázala, že to je právě hygiena a úklid, v nichž se „díky“ covidu inovuje nejvíc.
„V kategoriích potravin a nápojů roste už několik let počet registrací zaměřených na zdravý životní styl, např. cukrovinky se sníženým obsahem cukru nebo veganské potraviny. Ale i napříč všemi kategoriemi je oproti posledním ročníkům vidět ještě větší tlak na ekologii a udržitelnost. Těší mě, když vidím silný trend inovací, který je zároveň výhodný pro spotřebitele, pro výrobce, ale i dlouhodobě pro životní prostředí,“ říká Matějka.
V každé kategorii soutěžily minimálně tři konkurenční produkty a respondenti měli možnost hodnotit vlastnosti novinek. Z průzkumu přitom vyplynulo, že u nového produktu je pro lidi na prvním místě chuť v případě potraviny a funkčnost v případě výrobku, následuje kvalita, na třetím místě je obal a teprve na čtvrtém místě je pro ně důležitá značka produktů. Pro respondenty, kteří novinku neznají, je nejvýznamnějším atributem obal, jenž je naláká na koupi, pak teprve kvalita výrobku a na posledním místě je značka.
A pro kolik Čechů je vlastně důležité, aby zboží, jež si dávají do košíku, bylo novinkou? „Z posledního průzkumu Shopper Trends, který jsme realizovali v závěru loňského roku, vyplývá, že aktuálně mezi českými nakupujícími je 21 procent těch, kteří lační po novinkách. Oproti nakupujícím v západní Evropě je to sice relativně malé procento, ale trend je pozitivní, protože navzdory probíhající pandemii roste procento nakupujících, kteří rádi zkoušejí nové věci, nebojí se experimentovat a udávají trendy,“ konstatuje Soňa Fialová ze společnosti NielsenIQ.
Čestné uznání odborné poroty získal Ovsánek, který v rámci bezlaktózových potravin působí jako jogurt, ale jedná se o nemléčný zakysaný výrobek z klíčeného ovsa.