Článek
Na programu spolupracují jednotlivé vlády i jednotlivé autokluby evropských zemí a spotřebitelské organizace.
„Pro spotřebitele je to atraktivní téma a navíc se chystají nastoupit nové emisní normy, které vše zpřísní. Proto jsme se chtěli podívat na to, jak jsou na tom auta v reálu,“ vysvětluje redaktor časopiusu dTest Michal Mikoláš.
Evropská organizace Green NCAP si dala za cíl motivovat automobilky k tomu, aby se snažily být co nejzelenější. Aby se nespokojily jen s tím, že splní emisní normy, ale aby se snažily dosáhnout co nejlepších výsledků v testech.
„Je to podobné tomu, jako to bylo v minulosti s crash testy, to se automobilkám také ze začátku nelíbilo, že do nich takto někdo ryje. Ale nakonec zjistily, že když ten test dopadl dobře a získaly pět hvězdiček, tak se to lidem líbí a může to zvýšit i prodejnost,“ říká Michal Mikoláš.
Testování probíhá formou dvou hlavních skupin zkoušek. Jedna jsou emisní zkoušky, tedy co vše automobil za svého provozu vyprodukuje a vypouští do vzduchu. A druhá část zkoušek je index energetické účinosti, tedy jak je účinný motor, kolik toho spotřebuje za provozu, ať už benzínu, nafty, plynu nebo také elekřiny.
S testy se začalo na začátku tohoto roku a za tu dobu se otestovalo 17 automobilů. Testuje se nejen v laboratořích, ale i na silnicích. Silniční testy budou nově od září součástí emisních testů.
Silniční testy probíhají za širších intervalů dosažených rychlostí, jezdí se také v různých nadmořských výškách. A také se jezdí v různých režimech jízdy, nejen v klasickém popojíždění po městě, ale zkouší se i sportovní režim jízdy a eko režim jízdy. Mimo jiné se zkoumá, jestli je rozdíl, když se vyjede z garáže a motor je studený nebo už je zahřátý.
Více o testování nejen na silnicích, ale také v laboratořích se dozvíte ve videu nad článkem.
Rozhovor je součástí pořadu Letní ráno, který vysílá Televize Seznam celé prázdniny každý všední den od 8 do 10 hodin.
Návod k naladění Televize Seznam najdete zde.