Hlavní obsah

Češi si „kavárny“ otevřeli doma. Prodej kávovarů a kvalitnější kávy roste

Foto: Profimedia.cz

Kavárny a kanceláře jsou zavřené, Češi si připravují kávu doma.

Češi přišli o tradiční místa, kde si dopřávali svou běžnou kofeinovou dávku - kavárny a kanceláře. Své zvyky si proto přenesli domů. Potvrzují to čísla o prodejích kávových produktů.

Článek

Pandemie vzala lidem zaběhnutý rituál – nakopnout se ráno šálkem kávy cestou do práce, pak si kofein dopřát v kanceláři a pak si kávu vychutnat třeba na pracovní schůzce v kavárně. Vžitý rituál si tak přenesli domů, kde si vytvářejí „domácí kavárny“.

„Kávovarům se u nás daří dlouhodobě. Souvisí to s uzavřením restaurací a kaváren a přesunem lidí do domácího prostředí. Prodeje rostou především u plnoautomatických a pak také u kapslových kávovarů, a to o desítky procent za posledních 12 měsíců,“ říká mluvčí Mall Group Pavla Hobíková.

Růst zájmu o kavárenské vybavení potvrzuje i srovnávač cen Zboží.cz. „Zvýšený zájem o kávovary a espressa pozorujeme v průběhu posledních let a výrazněji pak po dobu celé koronavirové pandemie. Stoupá také poptávka po odvápňovačích a čistících prostředcích, a to o 64 procent. Lidé se více zajímají i o šlehače mléka, a je tak jasné, že připravují náročnější druhy káv s mléčnou pěnou,“ říká Jan Kriegel, manažer společnosti.

A jak je to se samotnou kávou, kterou si Češi kupují – šetří na ní nebo si dopřávají kvalitnější druhy? Z dat společnosti NielsenIQ, která monitoruje prodeje v maloobchodní síti, vyplývá, že Češi za posledních rok utratili v obchodech s potravinami a smíšeným zbožím 7,3 miliardy korun, což je o tři procenta více než o rok dříve. Za tyto peníze si domů pořídili téměř 24 tisíc tun kávy, což je o dvě procenta meziročně více.

Ze struktury prodaných káv je patrné, že zatímco spotřeba kávových náhražek, instantní a mleté kávy klesla, spotřeba zrnkové kávy a kapslí, tedy kvalitnější varianty kávových produktů, výrazně zesílila. „Průměrná cena za jednotku i průměrná cena za výrobek meziročně vzrostly. V kategorii kávy dlouhodobě pozorujeme trend ‚premiumizace‘ (spotřebitel akceptuje vyšší cenu výměnou za vyšší kvalitu, pozn. red.),“ doplňuje za NielsenIQ Rita Vachková.

Stejného trendu si všímají také výrobci či prodejci jednotlivých značek. Například společnost Nestlé, která prodává v maloobchodní síti značky Nescafé, Nescafé Dolce Gusto a od roku 2019 i značku Starbucks, uvádí, že prodeje kapslové kávy stouply za rok o pětinu a prémiovější zrnkovou kávu si lidé kupují více dokonce o třetinu.

„Tyto dvě kategorie rostly silně už před začátkem pandemie, ta ovšem jejich nárůst ještě umocnila. Přisuzujeme to tomu, že lidé tráví více času doma, nemohou chodit do svých oblíbených kaváren a část spotřebitelů zvýšila svou domácí spotřebu i díky home office,“ říká Martin Myšička, marketingový manažer Nestlé.

Přesun konzumentů k lepším dražším značkám potvrzuje i společnost Tchibo, která o sobě uvádí, že je jedničkou v prodeji na trhu pražené kávy v Česku, kde se značkami Tchibo, Jihlavanka a Davidoff zaujímá více jak 50% podíl na trhu.

„Tržby z prodeje kávy u nás loni vzrostly o pět procent. Celkově evidujeme trend přesunu spotřebitelů k zrnkové kávě, a to i v prémiovějších variantách. Zaznamenali jsme i více jak dvojnásobný růst zájmu o plnoautomatické kávovary na zrna. Vysvětlujeme si to tím, že lidé si chtějí i doma dopřát stejnou kvalitu espressa jako v kavárně,“ říká mluvčí Tchiba Eva Kotýnková.

Trend úbytku levnějších druhů kávy a posilování dražších sleduje i firma Káva Praha, která má vlastní prodejnu a dále nabízí přes 60 druhů kávy na svém webu. Na trhu je 15 let a vedle prodeje různých značek praží i vlastní kávu Balada Coffee a Naše Zrnka, kterou dodává e-shopu Rohlik.cz.

Podle šéfa firmy Tomáše Balady klesly v kamenné prodejně prodeje zhruba o polovinu, výrazně méně kávy objednávají firmy, naopak drobní spotřebitelé navýšili své nákupy zhruba o polovinu. „Levnější značky káv jako je Segafredo či Lavazza, které si ve velkém kupovaly firmy, spadly v našich prodejích hodně, naopak stouply prodeje menších a dražších balení včetně našich značek,“ říká Balada.

Stejný trend pozoruje i pražírna Cafe Eternity v Albrechticích u Českého Těšína. Společnost, která ročně upraží desítky tun kávy, si všímá, že zatímco dříve prodávala větší množství káv v cenové relaci 400 až 700 Kč/kg, dnes má větší odbyt dražších značek v rozmezí 700 až 800Kč/kg.

„Velkoobchod, který u nás zastupují prodejny zdravé výživy, se za poslední rok propadl významně, zhruba o polovinu. Podobně se nám propadl i segment odběratelů ze stran kaváren a restaurací. Naopak výrazně stoupl maloobchod zastoupený domácnostmi. Celkově naše tržby stouply zhruba o čtyřicet procent,“ říká spolumajitel firmy Michal Štusek.

Na chuť Čechů kupovat dražší značky chce v letošním roce navázat například společnost Nestlé, která uvedla, že zatímco loni lidé za její kávové produkty utratili 150 milionů korun, letos by z jejich peněženek chtěla firma získat 200 milionů.

Navýšit tržby jde přitom několika způsoby, například rozšířením portfolia výrobků, rozšířením distribuce, investicemi do reklamy, které zesílí prodeje, či například zdražením. Že se na tuto cestu někteří prodejci vydali i v posledním roce, dokládají data nákupního rádce Kupi.cz.

„V oblasti káv došlo ke zvýšení cen zejména půlkilových balení prémiovějších zrnkových káv, které v meziročním srovnání prvních měsíců letošního roku z hlediska běžné ceny zdražily o 15 procent,“ uvádí výkonný ředitel společnosti Hynek Zbořil.

Pokud chtějí lidé ušetřit, mají podle něj nakoupit třeba dvojnásobná balení, na kterých mohou ušetřit zhruba pětinu ceny nebo si počkat na nákup kávy v akci.

Doporučované