Článek
Pedagogové by měli jít příkladem, dávat věci do kontextu a vést studenty k praktickým aktivitám místo biflování teorie. Žáci by je mohli na oplátku digitálně táhnout.
Technologie tak postoupily, že za nás udělají veškerou neodbornou, opakující se nebo automatizovatelnou práci. Studenti se musí rozvíjet zejména v těch měkkých, lidstvu vlastních v oblastech, jako jsou kreativita, kritické myšlení, etika.
Naše vláda investuje raději do kotlíkových dotací než do budoucnosti a vzdělávání.
Stát nemá šanci na změny pružně reagovat, s digitalizací a rozvojem veřejného vzdělávání mu musí pomoct soukromé firmy. Už v průběhu studia by měly se studenty spolupracovat a definovat požadavky, které na absolventy mají. Aby obsah studia odpovídal aktuálním potřebám pracovního trhu.
I to si myslí vybraní panelisté, kteří diskutují na konferenci pořádané 30. a 31. 8. společností Deloitte na téma Práce a vzdělávání v době digitální ze série CzechSetGo.
Sledujte konferenci živě. Dnes od 16:45
Prostřednictvím streamovaného vysílání bude možné dnes od 16:45 zde na stránkách SZ Byznys sledovat panelovou diskusi nazvanou Role business komunity v podpoře vzdělávání a změn ve společnosti.
Iniciativa CzechSetGo na podporu digitalizace Česka
- Pětidílná série konferencí na témata eGovernment: Digitální stát, Práce a vzdělávání v době digitální, eHealth: Digitální zdravotnictví, Automatizace a digitální firma 5.0 a eCommerce: Digitální zákazník.
- Cílem je definovat, jak pomocí inovací a technologií zvýšit konkurenceschopnost Česka.
- Pořádá společnost Deloitte, partnery jsou Česká spořitelna, organizace Česko.Digital, Nadační fond Neuron na podporu vědy, Škoda Auto, Seznam Zprávy, Economia a CzechCrunch.
S konkrétními představami několika panelistů o digitalizaci vzdělávacího systému se můžete seznámit v anketě SZ Byznys níže.
Anketní otázky
- Jaké dovednosti by v rámci digitalizace měli získávat studenti a jaké kompetence mají mít v této oblasti pedagogové?
- Jak by měl digitalizaci vzdělávání materiálně a organizačně podpořit stát? A kde je v tomto ohledu role soukromého sektoru?
Tomáš Poucha, Magnoli
- Studenti i pedagogové musí zcela opustit staré scénáře a pohledy na svět. Svět se zásadně změnil a je tak nesmírně rychlý, že rozhodně není čas ztrácet čas. Technologie tak postoupily, že za nás udělají veškerou neodbornou, opakující se nebo automatizovatelnou práci. Studenti se tedy musí rozvíjet zejména v těch měkkých, lidstvu vlastních v oblastech, jako jsou kreativita, kritické myšlení, etika apod. V tom je samozřejmě musí podporovat učitelé. Jedním ze základních doporučení ale je, že v dnešní době neobstojí nikdo, kdo se průběžně nevzdělává, a to v průběhu celého života. Čísla jasně ukazují, že v řadě oblastí ze světa byznysu se všechno naprosto změní každých 12 až 18 měsíců. Kdo tady zaspí, má a bude mít opravdu smůlu.
- Stát v těchto oblastech zaspal, nemá vizi a nezohledňuje nejnovější trendy. Česká společnost se za posledních 10 let dostala v celoživotním vzdělávání hluboko pod průměr Evropy. Naše vláda investuje raději do kotlíkových dotací než do budoucnosti a vzdělávání – nejen do školství. Byznysu v principu nic jiného nezbývá, než se tohoto tématu chopit a začít společnost měnit. Sociologické průzkumy z celého světa také ukazují, že veřejnost již státní správě v řadě oblastí vůbec nevěří a očekává změnu právě ze světa byznysu.
Roman Stupka, ScaleUp Impact
- Schopnost vyhledávat správné a kvalitní informace (kritické myšlení) a jejich interpretace, orientace v digi nástrojích a schopnost jejich využívání (pro vzdělávání, komunikaci, plánování). Pedagogové by měli jít příkladem, také dávat věci do kontextu, podporovat kritické myšlení a vést studenty k praktickým aktivitám místo biflování teorie.
- Stát by se měl zaměřit na vzdělávání dětí a mládeže jak úpravou školních osnov a metod výuky, vzděláváním pedagogů a ředitelů škol, možná i daňovými úlevami nebo podporami pro firmy, které prokazatelně mají „studentské-učňovské“ programy. Vše spíše v oblastech přístupu, pochopení, základních schopností vedoucích k ambicím se vzdělávat a využití technologií. Role soukromých firem vidím v oblastech využití technologií v konkrétních odbornostech a oborech. Zároveň je zde obrovský prostor pro kvalitní komerční programy vzdělávání dětí i dospělých.
Petr Chára, Scholastic Consultancy
- Digitalizace vzdělávání je komplexní proces obsahující nejen efektivní využívání digitálních technologií (mj. platforem a aplikací a práci s nimi), ale též celý rámec digitálních kompetencí pro žáky i učitele. Velmi zjednodušeně jde o kompetence v oblasti využívání digitálních zdrojů, jejich vzájemné sdílení, digitalizace samotné výuky, přes digitalizovanou individuální podporu a diferenciaci, až k digitálnímu hodnocení. Samozřejmě rozlišujeme kompetence učitelů a žáků, osobně se však domnívám, že se zde rozdíly stírají, překrývají a v mnoha oblastech by mohli být inovátory a implementátory dokonce samotní žáci. Budoucnost v této oblasti je tedy o vzájemné interakci a spolupráci učitelů i žáků.
- Samozřejmě základní materiální a organizační podporu ve veřejném vzdělávání musí zajišťovat stát, ale bez pomoci soukromého sektoru se již v budoucnu neobejde. Vývoj je tak dynamický, že stát při vší úctě a vůli nemá šanci na změny pružně reagovat. Zapojení soukromého sektoru vidím jako žádoucí a nezbytné hlavně v oblasti konektivity, ale též zapojení do vývoje digitálních aplikací, platforem, hybridních výukových modulů, celkové propagace a osvěty (soutěže, konference, workshopy…). Trh práce jednoznačně potřebuje digitálně kompetentní absolventy všech vzdělávacích stupňů.
Tomáš Křesťan, Zásilkovna & Packeta Group
- Z mého pohledu je to dovednost využívat dostupné nástroje. V průběhu uzavření škol se studenti seznámili s tím, jak funguje Teams, Onedrive atd. Celkově je důležitý všeobecný rozhled v moderních technologiích.
- Role soukromého sektoru je definovat požadavky, které na absolventy společnosti mají. Důležitá je spolupráce se studenty již v průběhu studia. Školy jsou často svázané sylabem předmětu, který se bohužel neaktualizuje s ohledem na potřeby pracovního trhu.