Hlavní obsah

Češi se poučili z jarního vývoje. Jídlo nesyslí a délce lockdownu nevěří

Foto: Košík.cz

E-shopy jsou na druhé uzamčení ekonomiky připraveny mnohem lépe než na jaře. Objednávky podle nich vzrostou ještě více než při první vlně.

Češi se připravují na druhý lockdown. SZ Byznys zjišťoval, zda jsou na to e-shopy připraveny, jak jim rostou objednávky, o co mají lidé největší zájem a zda musí počítat s problémy při doručování.

Článek

Češi zažívají další přiškrcení ekonomiky a společenského života. Vědí, že budou minimálně do 3. listopadu „uzamčeni“ doma a nesmějí se kromě práce, lékaře či lékárníka fakticky s nikým jiným kromě rodiny stýkat.

Přípravy na druhý lockdown lze vidět na nárůstu objednávek e-shopů. „Už nyní se pereme se stejným zájmem jako na jaře, nejpozději zítra překonáme jarní maximum,“ říká Tomáš Jeřábek, šéf Košík.cz. Podle něj souvisí růst zájmu o nakupování na e-shopu i s tím, že se do nakupování zapojilo více lidí z regionů a vesnic, kteří si na jaře poprvé nakupování vyzkoušeli a nyní se z nich stali pravidelní zákazníci.

Růst zájmu zaznamenává i Tesco, které stejně jako Košík rozváží potraviny po celém Česku. Zatímco na jaře stouply objednávky na iTesco o polovinu, nyní to je o další desítky procent. Celá e-commerce podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) v březnu a dubnu meziročně rostla o 40 procent a nyní se podle asociace zvedne meziročně o 30 procent.

„Očekáváme, že především u potravin a zboží denní spotřeby nebude zcela možné doručovat v obvyklých krátkých, často hodinových, termínech. Obchodníci budou režim přizpůsobovat situaci a nastavovat takzvané solidární systémy tak, aby si nezbytné zboží zvládli nakoupit i uživatelé, kteří běžně na internetu nenakupují. Doručení klasického zboží v řádu jednoho až dvou dnů by mělo být splněno i nadále,“ upozorňuje na možné dopady nového lockdownu ředitel APEK Jan Vetyška.

Pozitivní je, že Češi ke druhému zamrazení života přistupují ve srovnání s jarní vlnou mnohem pragmatičtěji. Na e-shopech, které budou nyní jejich hlavní spojkou se standardním světem, tak nekupují nesmyslné zásoby jídla, ale věci, které jim pobyt doma zpříjemní.

„Na jaře jsme čelili extrémním panikářským nákupům o hmotnosti několika stovek kilogramů, které se nevešly ani do auta a nebylo v lidských silách je doručit. Nyní nám sice opět roste hmotnost nákupů, cena i počet položek v nich, ale v naprosté většině případů - nad rámec běžných potravin a potřeb do domácnosti - nejde o žádné ‚prepperské‘ (připravující se na konec světa) nákupy. Lidé se chovají méně emotivně a více racionálně,“ popisuje šéf Košíku Jeřábek.

Zatímco při první vlně koronaviru na Košíku lidé objednávali enormní zásoby plechovek fazolí, kompoty, velká balení těstovin a rýže, teď spíše klikají na zachlazená hotová jídla či víno na večer.

Že se mění sortiment objednávaných věcí registruje i internetové tržiště Mall.cz. Ačkoliv podobně jako na jaře přetrvává zájem o roušky, respirátory, dezinfekční prostředky, významně narůstají i jiné položky. Z potravin je to zrnková káva či víno, což souvisí s uzavřením kaváren, ze spotřebních věcí to jsou různé věci do domácnosti.

„Za minulý týden vyletěly prodeje webkamer meziročně o rekordních 6 600 procent. Souvisí to jednoznačně se zpřísňováním vládních opatření, kdy většina firem opět přesouvá své zaměstnance na práci z domova a rodiče i školy se připravují na distanční výuku a budují si doma zázemí,“ konstatuje mluvčí Mall.cz Pavla Hobíková.

Zájem roste také o notebooky, jejich dostupnost se však každým dnem zhoršuje. „Celkově jsme zaznamenali až trojnásobný nárůst prodejů. Jsou ale i modely, kde prodeje vyskočily i desetinásobně,“ říká mluvčí.

O 1 000 procent vyskočily prodeje běžeckých trenažerů, což podle ní souvisí s uzavřením fitness center a tím, že se Češi chtějí během karantény udržovat fit. O 2000 procent pak roste celá kategorie fitness pomůcek. Na dvojnásobek vyrostly také prodeje čističek vzduchu a generátorů ozonu.

Zájem o hobby sortiment vzrostl meziročně o třetinu. Zákazníci si s ohledem na perspektivu dobré ovocnářské sezony pořizují z tohoto zboží hlavně lisy a drtiče ovoce.

„Co je překvapivé, tak se stále velmi dobře meziročně prodává zahradní nábytek nebo zahradní domky (+145 %). Ve vyhledávání se také čím dál více objevují různé aku programy, především vrtačky. Souvisí to s nejistotou kolem vývoje koronaviru. Lidé nevědí, kolik času doma stráví a pouští se do kutilství,“ analyzuje chování kupujících Hobíková.

Češi si také podle ní uvědomují, že doma stráví pravděpodobně delší dobu a budou potřebovat více vařit. Zajímají se tak o nové spotřebiče, konkrétně roboty nebo elektrické a multifunkční hrnce. A rostou také nákupy hraček, stavebnic a parfémů, což ukazuje přípravu lidí na Vánoce.

Ačkoliv se má chod Česka uzamknout do domácností jen do začátku listopadu, obchodníci počítají s mnohem delším obdobím. „Jsem realista, takže naše plány počítají s intenzivním provozem v podstatě až do poloviny března. Bavíme se o výrazně delším období, do kterého navíc spadnou vánoční svátky,“ říká šéf Košíku Tomáš Jeřábek.

Hlavní vlna nárůstu prodejů by se měla převalit v následujících třech až čtyřech týdnech, Vánoce už budou podle něj paradoxně klidnější, ač před covidem byly pro e-shopy, stejně jako pro kamenné obchody, hlavním a nejdůležitějším obdobím sklizně.

Doporučované