Článek
„Poprvé se o jízdě vpravo začalo u nás jednat už v roce 1925. My jsme předtím byli součástí Rakouska-Uherska a to bylo společně s Velkou Británií zastáncem ježdění vlevo. V roce 1931 jsme přistoupili k Pařížské úmluvě s tím, že bychom do pěti let měli jezdit vpravo. Nestalo se. Takže v roce 1938 přišlo rozhodnutí vlády. O rok později padlo další rozhodnutí, že do května už bychom měli skutečně začít jezdit na pravé straně. Ale přišel Hitler a jezdilo se hned. Tedy už v březnu 1939,“ říká mluvčí Ústředního automotoklubu Igor Sirota.
Jako první vyjeli vpravo v Ostravě. Praha dostala devítidenní odklad. Lidé na změnu nereagovali příznivě, protože šlo o rozhodnutí okupačních armád. Také trvalo dlouho, než si na změnu řidiči zvykli. Kvůli změně se v Praze stalo 26 dopravních nehod. Což je velké číslo, vzhledem k provozu na silnicicích v tehdejší době.
Odhaduje se, že už Římané jezdili vlevo podle vyjetých kolejí na kamenných deskách, které představovaly silnice. Ovšem ve středověku se nastupovalo na koně zprava, tedy i kočáry už jezdily vpravo. A odtud se pro změnu traduje počátek jízdy vpravo v Evropě.
Další podrobnosti prozradil Igor Sirota v úvodním videu. Jde o rozhovor z pořadu Ráno na gauči, který můžete sledovat každý všední den od 7:00 v celoplošné Televizi Seznam.
Jak ji naladit? Poradí praktický návod.