Hlavní obsah

Češi odmítají, co na Západě jede. Nejvíc na tom vydělal výrobce trenýrek

Obchodní ředitel Trenýrkárny Adam Rožánek vysvětluje, proč jsou Češi trenýrková velmoc a co nejčastěji chtějí.Video: Seznam Zprávy

„Nosíme trenýrky nejvíc v Evropě, ba na celém světě,“ říká Adam Rožánek, obchodní ředitel firmy Styx, která poprvé utržila přes sto milionů. Češi častěji než na Západě odmítají slipy, vybavují si totiž bílé slipy z dob socialismu.

Článek

Na počátku pandemie přišel ve firmě šok. Tržby šly dolů a nevěděli, co bude. Ze dne na den uzavřeli kamenné prodejny, stahovali se z obchodních center.

„Ještě na přelomu roku jsme podepisovali nové pětileté smlouvy a hned v březnu jsme stáli před rozhodnutím, zda prodejny dál držet a doufat v otevření, nebo zaplatit sankce a skončit. Radši jsme zaplatili sankce v řádu několika nájmů,“ vysvětluje Adam Rožánek, obchodní ředitel Trenýrkárny, rozhodnutí, které se časem ukázalo jako správné.

Trenýrkárna

RokObrat (v mil. Kč)Počet objednávekPočet prodaných kusů
20196065 tis.240 tis.
2020přes 100přes 100 tis.přes 400 tis.

Počet zaměstnanců: 40

Zastoupení: 60 značek a prodejců spodního prádla

Návrat do obchodů neplánují, největší e-shop s pánským spodním prádlem rostl o čtvrtinu. Covidový rok se pro obchod, který nabízí trenýrky i dámám, na spaní, nakonec ukázal jako úspěšný. Poprvé v historii překonali na tržbách hranici sto milionů korun.

Obchodní ředitel Trenýrkárny a spolumajitel Styxu popisuje, jak firma přečkala covidový rok.Video: Seznam Zprávy

Přestěhovali se do nových prostor, protože sklady už nestačily. „Násobně jsme skladové kapacity zvětšili, z takového toho malého e-shopu jsme se přemístili do většího. Máme sedm a půl tisíce míst, ve kterých jsou uloženy trenky. Kapacita skladu nám může stačit až na dvojnásobnou velikost byznysu,“ říká výkonný ředitel Trenýrkárny Ruslan Skopal. Zároveň navýšili kapacitu výroby.

Strašák minulosti?

„Jsme specifický národ v tom, že máme za sebou éru komunismu. Každý má tu vzpomínku, že dostal bílé fantastické froté slipy, takže oproti jiným evropským národům slipy ve větší míře odmítáme. Dá se říct, že jsme trenýrková velmoc,“ směje se Adam Rožánek s vysvětlením, proč se právě jejich byznysu tak daří.

Vlajková značka firmy, Styx, je totiž známá právě pohodlnými volnými střihy, které někteří ocení.

Styx

  • Česká značka spodního prádla, vznikla v roce 1996.
  • Založili ji tehdejší spolužáci, nejlepší přátelé Adam Sýkora a Petr Vlasák.
  • Firmu rozvíjeli 23 let, pak se rozhodli ji prodat.
  • Do hry tak vstoupili majitelé e-shopu se spodním prádlem pro muže i ženy Trenýrkárna.cz, Adam Rožánek a Ruslan Skopal.
  • Značku kompletně převzali na přelomu let 2018 a 2019.
  • Pokračují ve filozofii původních zakladatelů, kteří jim zpočátku pomáhali. Výroba je kompletně v Česku. V roce 2021 vyrobí více než 300 tisíc kusů produktů značky, což je více než dvojnásobek oproti roku 2020.

Zdroj: Styx

„Vycházíme z vlastních prodejních statistik a vychází to půl na půl. Boxerky či slipy versus trenýrky,“ doplňuje spolumajitel Styxu.

Čím barevnější, tím lepší

Typický muž přijde na stránky, vidí devět produktů a ty objedná. Typická žena nakoupí deset různých typů, barev a variant, popisují v české firmě rozdíly nakupování mezi pohlavími.

Design je u nich velká věda. „Řešíme to stále a pořád, během jednoho roku se bavíme o třiceti až šedesáti podobách trenýrek. K tomu různé speciální edice pro nadační fondy,“ vypočítává Adam Rožánek.

„Dříve byl trend, že když měl člověk černé kalhoty, musel mít černé ponožky. Dnes ba naopak, čím víc to září, tím je to lepší,“ vysvětluje pro SZ Byznys v centrále v pražských Letňanech.

Je stále co zlepšovat

„Původně tam byla kapsička na kondomy, tu jsme dali pryč. Řeší se šíře gumy, zda vytkávanou etiketu nebo vytkávanou gumu, zda mít knoflíčky nebo ne, nohavice delší či kratší,“ popisuje obchodní šéf.

Dodává však, že primárně se řeší, jak budou trenky vypadat. Už nejsou jen kostkaté, jako byly dřív. Firma se podle něj snaží, aby byly zajímavé, a proto spolupracuje s designérem Petrem Jáchymem a řadou dalších.

Doporučované