Článek
Průměrně podle serveru CNN vzrostly prodeje alkoholických nápojů od začátku omezení pohybu téměř o 400 procent. Tento sektor online prodejů se tak stal nejrychleji rostoucím vůbec.
Meziročně pak celkový prodej alkoholu v prvním dubnovém týdnu vzrostl o 26,2 procenta, spočítala globální výzkumná a analytická společnost Nielsen.
Pro online obchod Drizly, který svou pozici na trhu v posledních několika týdnech výrazně posílil, byla pandemie koronaviru a vládní opatření s nadsázkou téměř požehnáním. Společnost dodává alkohol z obchodů zákazníkům téměř v 200 amerických městech.
Jak firma uvedla, prodeje v posledních týdnech jsou tak silné, že s příchodem každého nového pondělí přichází také nový rekord. Podle generálního ředitele e-shopu Drizly Coryho Rellase se navíc oproti běžné době téměř zdvojnásobil počet nových zákazníků. V současné době tvoří třetinu z celkových prodejů společnosti.
„Zájem spotřebitelů o kategorii online nakupování alkoholu za posledních šest týdnů doslova explodoval. Stále více lidí se obrací na doručovací služby jako bezpečnější alternativu,“ řekl CNN Rellas.
Internetový prodej vína podle společnosti Nielsen představoval v prvním dubnovém týdnu nejrychleji rostoucí produkt tohoto odvětví. Prodej vína vzrostl o 36,5 procenta oproti předchozímu roku. Oproti předcházejícímu týdnu pak o 5,2 procenta.
Jen o málo méně než víno rostl prodej lihovin – v meziročním srovnání o 32,4 procenta.
V Rusku kupují vodku
Stejně jako ve Spojených státech roste prodej alkoholických nápojů také například v Rusku. Podle firmy Nielsen, která se zabývá průzkumem trhu, stouply v posledním březnovém týdnu ve srovnání s loňskem prodeje vodky téměř o třetinu, whisky skoro o polovinu a piva o čtvrtinu. Podle odborníků je důvodem strach z nákazy, stres a obavy, že alkohol z obchodů zmizí.
Tamní úřady dokonce na obyvatele apelovaly, že vodka si s koronavirem neporadí. „Pokusy léčit všechno vodkou a odkládat návštěvu lékaře rozhodně zhoršují vyhlídky na uzdravení, takové lidi už není možné zachránit,“ varoval Rusy v médiích ministr zdravotnictví Michail Muraško. V některých regionech ale odmítají prodej alkoholu během krize omezit, údajně z obav před protesty a nepokoji.
Česko a prodej alkoholu
A protože Češi zaujímají v různých žebříčcích spotřeby alkoholu dlouhodobě čelná místa, Seznam Zprávy zjišťovaly, jak to v současnosti vypadá s jeho prodejem v tuzemsku.
Například ředitel komunikace obchodů Albert Jiří Mareček sdělil, že se změnila poptávka nejen po alkoholu, ale po potravinách obecně. Vliv přikládá jinému životnímu tempu lidí, které je dané omezením pohybu, ale také například prací z domova. „Prodeje alkoholických nápojů jsou v meziročním srovnání mírně vyšší, víceméně odpovídají tomuto období v roce. Ani ve struktuře poptávky nevidíme zvláštnosti, největší zájem je tradičně o české pivo plzeňského typu, dále pak víno a klasické druhy alkoholu,“ řekl Seznam Zprávám Mareček.
„Vzhledem k tomu, že jsou zavřené hospody, bary a restaurace, je možné říci, že Češi pijí naopak méně. Například v prodejích piva sice vidíme nárůst o jednotky procent, ten ale rozhodně nenahradí výpadek sudového piva, které představovalo v objemech více než třetinu prodejů. Takže mírný nárůst prodejů piva v lahvích, PET lahvích a plechovkách nenahradil ani zdaleka objemy, které čepovaly hospody,“ dodává.
Prodeje se různí
Rostoucí trend zaznamenal internetový obchod Rohlík.cz. Podle společnosti roste podíl alkoholu na celkových tržbách už od ledna. „Alkoholické nápoje mají v dubnu podíl na celkových tržbách firmy téměř o padesát procent větší než na únorových tržbách,“ uvedla Zdeňka Svoboda Kuhnová, ředitelka PR společnosti Rohlík.cz.
Jiné zkušenosti mají internetoví prodejci, kteří se zaměřují pouze na alkohol. Například na e-shop Alkohol-shop z Ostravy dopadla protipandemická opatření negativně. V prodejích se oproti běžnému období pohybuje přibližně na 60 procentech prodejů, uvedl zástupce firmy. Tento výkyv zasáhl společnost nejvíce od roku 2012, kdy v Česku začala platit částečná prohibice.
Také další internetoví hráči potvrdili nulový růst, nebo naopak klesající tendenci. Třeba obchod s alkoholem Top Alkohol sdělil, že „z počátku vládních opatření byly prodeje velmi mdlé“. Každým dnem se však e-shop vrací do standardních čísel před pandemií.