Článek
Devadesát procent. Tolik lidí ve věku 25 až 34 let využívá internetové bankovnictví a nakupování online. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu.
Internet na správu financí používá celkem 5,5 milionu Čechů. „Internetové bankovnictví u nás využívá 63 procent osob starších šestnácti let, což je oproti roku 2010 trojnásobek,“ uvádí předseda ČSÚ Marek Rojíček. Jsme tak nad průměrem Evropské unie, který je 54 procent, a před všemi našimi sousedy.
Více než polovina uživatelů internetu používá také sociální sítě. „Před deseti lety tyto platformy skoro nikdo nevyužíval,“ uvedl Martin Mana z ČSÚ. Nejvíce sociální sítě používají lidé mezi 16 a 24 lety a ženy na mateřské.
Populární je mezi Čechy i sledování online zpravodajství, ke kterému internet využívá 74 %. Nechceme ale platit za obsah, v mezinárodním srovnání patříme k nejméně ochotným.
Čím dál víc Čechů přes internet také nakupuje. Podle ČSÚ to bylo v roce 2019 59 procent lidí. Před devíti lety na síti nakupovala pouze čtvrtina Čechů. Ženy nejčastěji nakupují oblečení a obuv, muži počítače a elektroniku.
„Od roku 2005 vzrostl podíl nakupujících na internetu devětkrát,” uvedla za ČSÚ Lenka Weichetová.
V nakupování online se pohybujeme okolo evropského průměru. Nejvíc nakupujeme oblečení a obuv, ale čtvrtina Čechů přes internet běžně kupuje také ubytování nebo vstupenky na kulturní akce.