Článek
Ministr dopravy Vladimír Kremlík, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Pavol Kováčik, ředitel odboru integrovaného záchranného systému Hasičského záchranného sboru Zdeněk Hanuška a vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold dorazili na ministerstvo dopravy na nábřeží Ludvíka Svobody, aby představili prázdninový provoz na silnicích a dálnicích.
Nejsložitější situace nastane na dálničních úsecích, kde probíhají nutné dlouhodobé opravy, řekl Kováčik novinářům. Opravy s nižší prioritou budou odloženy na období po prázdninách. ŘSD podle něj zabezpečí řidiče v krizových situacích například rozvážením balené vody v kolonách.
Jeden kilometr kolony představuje zhruba sto osobních vozidel, dva autobusy a čtyřicet nákladních vozidel, připomněl ministr Kremlík. Dohromady se tak jedná o tři sta osob, které na jednom kilometru kolony uváznou. Kremlík proto vyzval řidiče k zodpovědnému řízení a dodržování plynulé dopravy.
Podle vedoucího oddělení BESIP Tomáše Neřolda se Češi v úsecích se sníženou rychlostí zlepšili v dodržování tohoto omezení. Dvacet procent řidičů nicméně stále překračuje rychlost v těchto úsecích. Málo se naopak dodržuje střídavá jízda v zúžených úsecích. Levý pruh v takových chvílích není určen k předjíždění. Fiat Ducato, Ford Transit a další dodávky širší než 2,2 metru navíc do levého pruhu vůbec nepatří.
Důležitým prvkem bezpečného pohybu na dálnicích je ulička pro záchranáře, kterou řidiči vytváří mezi jedním levým pruhem a pruhy napravo od něj. Řidiči navíc nesmějí blokovat dálniční nájezdy, aby se záchranáři mohli k místu nehody dostat. Praktická je aplikace Záchranka, která řidiče v problémech přesně lokalizuje.
Těsně před hlavní turistickou sezónou testoval aktuální stav nejčastějších tras pro cestu autem do Chorvatska reportér Seznam.cz Jaroslav Gavenda. Z Prahy do Zadaru jel přes Vídeň, zpátky potom přes Linec.