Článek
Podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) se letos v Česku od začátku ledna do konce března spotřebovalo 1,34 miliardy litrů motorové nafty a 445 milionů litrů benzinu. U nafty činí pokles proti stejnému období loňského roku tři procenta, u benzinu sedm procent.
Ale to jsou data za celé čtvrtletí a zatímco v lednu a v únoru ekonomika jela, v březnu se zastavila. Podle Václava Louly, mluvčího ČAPPO, klesla v prvním jarním měsíci spotřeba automobilového benzinu v Česku meziročně o pětinu na 139 milionů litrů a u nafty o 11 procent na 446 milionů litrů.
„Čekám, že další vývoj spotřeby benzinu za duben bude v porovnání s dubnem 2019 nižší o čtvrtinu a u nafty o 15 procent. Výraznější zlepšení ve spotřebě pohonných hmot očekávám až ve čtvrtém čtvrtletí,“ uvedl Loula. Už nynější postupné uvolňování restrikcí podle něj však spotřebu paliv postupně zvyšuje.
To potvrzuje i předseda představenstva petrochemického holdingu Unipetrol Tomasz Wiatrak. Unipetrol provozuje síť čerpacích stanic Benzina, která je se 418 stanicemi největší na tuzemském trhu.
„Díky našim čerpacím stanicím máme dobrý přehled o prodeji paliv jak v podnikatelském segmentu, tak mezi běžnými motoristy. Už čtvrtý týden v řadě vidíme, že objem prodaných paliv začíná růst a v posledních dnech je nárůst intenzivnější. Spotřeba běžných motoristů sice roste velmi pomalu, ale v podnikatelském segmentu registrujeme rychlejší oživení spotřeby. Je to první signál, že česká ekonomika se opět roztáčí,“ řekl ČTK Wiatrak.
Spotřeba benzinu a nafty se snížila, i když se dramaticky propadla jejich cena.
Z dat společnosti CCS, která ceny dlouhodobě sleduje, vyplývá, že průměrná cena benzinu i nafty klesla během letošního prvního čtvrtletí v ČR zhruba o čtyři koruny k 28 korunám za litr. Pokles pokračoval dále v dubnu, důvodem byl propad cen ropy.
„Tento pozitivní cenový faktor zcela eliminoval nouzový stav a v jeho důsledcích pokles výkonnosti ekonomiky. Především pak je nutné zdůraznit rozhodující vlivy – omezení volného pohybu osob, prakticky zastavení domácí rekreační turistiky nebo omezení některých průmyslových odvětví a dopravy,“ řekl Loula.
Podle Wiatraka se však během krize ukázalo, že čerpací stanice už nejsou jen místo, kde si řidiči doplní palivo a jedou dál. Benzina zaznamenala výrazný nárůst doplňkového prodeje nepalivového segmentu při započtení veškerého sortimentu kromě paliv a rychlého občerstvení, které bylo zakázáno.
„V porovnání s loňským rokem evidujeme v tomto segmentu téměř pětinový nárůst prodeje. Je vidět, že zákazníci v dnešní době očekávají od čerpacích stanic komplexní servis a čerpací stanice v posledních měsících zákazníkům nahradily uzavřená obchodní centra nebo přeplněné obchody,“ dodal Wiatrak.