Hlavní obsah

Češi, kteří se vracejí sami ze zahraničí, se musí hlásit ambasádám

Foto: ČTK, ČTK

Kontroly na hranicích republiky.

Ministerstvo zahraničí vydalo pokyny, jak se mají chovat Češi, kteří se vracejí z ciziny po vlastní ose.

Článek

Všichni Češi, kteří se vracejí ze zahraničí za využití vlastních prostředků, musí předem oznámit české ambasádě datum a způsob návratu. Informace poslouží hygienickým stanicím pro dohled nad navrátilci, kteří všichni budou muset do dvoutýdenní karantény.

Ministerstvo zahraničí na svých stránkách také upozornilo, že nařízení se nevztahuje na lidi, kteří se vracejí speciálními repatriačními letadly nebo nouzovými autobusovými linkami z evropských měst. U nich ohlásí hygienikům informace o cestujících přímo ministerstvo.

Česko v současnosti připravuje pouze jeden repatriační let, a to z Austrálie a Nového Zélandu, uskuteční se na počátku příštího týdne.

Lidé musí informovat ambasádu v zemi, ze které odjíždějí, kdy dorazí do České republiky a jakým dopravním prostředkem.

Vzhledem k uzavření hranic nefungují pravidelné přeshraniční železniční ani vlakové linky a není ani možné překročit hranice vozem taxislužby. Zastupitelské úřady proto doporučují lidem, kteří nejsou v zahraničí vlastním autem, aby se dopravili veřejnými dopravními prostředky nebo pomocí taxi na hraniční přechod, který poté přejdou pěšky. Na české straně hranice by si měli zajistit navazující dopravu.

Ministerstvo ale zároveň upozornilo, že navrátilci nemohou kvůli ochraně zdraví využít v Česku veřejnou dopravu ani taxi. Pokud jim nemohou zajistit odvoz z hranic rodinní příslušníci nebo známí, mohou lidé předem požádat o dopravu do místa bydliště policii, ta je doveze zdarma.

Pokud si zajistí soukromý odvoz z hranice, nebude muset člověk, který je vyzvedl, do karantény pouze v případě, že všichni cestující budou mít po celou dobu jízdy nasazené roušky.

Hlásit se nemusí ani ti Češi, kteří k návratu využijí nouzové autobusy, i v tomto případě zajistí hlášení hygienikům přímo dopravce. Nouzové spoje jezdí z dvou desítek evropských měst, jejich provoz zajišťuje pět autobusových společností.

Související témata:

Doporučované