Hlavní obsah

Češi k nákupům nutně potřebují jedno kouzelné slovo. Nový zákon s ním ale může skoncovat

Rozhovor o akčních letácích s retailovým analytikem Petrem Miklíkem z Kupi.cz.Video: Anita Baselová, Seznam Zprávy

Novela zákona, kterou poslalo ministerstvo zemědělství k připomínkám, by mohla zásadně omezit nabídku akčního zboží v obchodech. Změna zákona se řeší kvůli evropské směrnici, které se musí Česko přiblížit.

Článek

Původní snaha pomoci malým prodejcům a zemědělcům v souboji s velkoobchodníky se v konečném důsledku může obrátit proti zákazníkům. Připravovaná novela zákona významné tržní síly může zdražit nejoblíbenější nákupy Čechů, tedy zboží ve slevě, uvádí Petr Miklík, analytik Kupi.cz, portálu zaměřeného na online distribuci letáků a katalogů.

„V novele se počítá s omezeným počtem a výší promoakcí, takže za vyšší procentuální slevu by bylo možné v kalendářním roce nabízet zboží v akcích jen v omezené době. Zároveň má dojít k omezení množstevních slev pro dodavatele,“ upozorňuje Miklík.

Češi přitom vše, co obsahuje slovo „akce“, milují. Některé výrobky dokonce bez slevy nekupují. Jedná se o zhruba 100 až 150 produktů, které se pravidelně objevují v promoakcích obchodů stále dokola. Podle Miklíka novela však opakování promování u stejného výrobku v krátkém čase zakazuje.

Sleva, ale omezeně

Další nepříjemnou změnou pro zákazníky by také byla výše slev. Čeští spotřebitelé podle průzkumů nejčastěji „slyší“ na slevu v minimální výši 25 %, v obchodech často najdou zboží i s více než 40procentní slevou, s novelou zákona by ale i toto mělo být omezeno. V konečném důsledku by všechny změny zákazníkům zdražily zboží.

„Vzhledem k tomu, že novela by měla platit od roku 2021, kdy se očekávají dopady zpomalování ekonomiky, tak je to velice riskantní. I ve Francii mají podobnou zkušenost – tříprocentní zdražení napříč celým trhem,“ popisuje Miklík.

Rum jedině v akci

V České republice zákazníci kupují 56 % všeho prodaného zboží v akcích. U rumu a vodky je to dokonce až 80 %. V EU jsme tak na špičce, evropský průměr je totiž okolo 30 %. A s tím souvisí i další evropské prvenství – až 75 % domácností se rozhoduje o nákupu pomocí akčních letáků.

Ty se za posledních pět let po vizuální stránce téměř nezměnily, přední strany stále plní akce na másla a prací prostředky. „Čeští spotřebitelé jsou konzervativní, veškerá změna je dělána velmi opatrně. Letáky za poslední roky pouze nabobtnaly, mají v průměru 30 stran, což je více než kdejaké tištěné periodikum,“ dodává Miklík.

Mezi nejběžnější čtenáře „slevového magazínu“ patří starší obyvatelstvo a slabší sociální skupiny. Pokud by novela zákona začala platit v té podobě, ve které je dnes navržena, museli by se čtenáři spokojit s tím, že by v akčních letácích našli víc doporučení na zajímavé výrobky než jejich slevy.

Související témata:

Doporučované