Článek
Pro cestovní kanceláře a agentury je letošek tragický - skončí na deseti až dvaceti procentech obvyklých prodejů - ale optimismus Čechů v pohledu na koronavirus dává oboru naději do příštího roku. Češi se doslova vrhli na prodej zájezdů k moři v režimu „first minute“, tedy v předprodejích dlouhé měsíce dopředu.
Společnost Invia, největší operátor na trhu, registruje po spuštění nabídky na rok 2021 především obrovský zájem o Řecko, ale aktuálně také spoustu Čechů tráví čas v Bulharsku či Tunisku, kde by za normálníchj okolností už normálně sezona končila.
Řecko se prodává o 70 procent víc
„Řecko je aktuálně v prodeji o 70 procent víc než loni. Důvod je ten, že cestovní kanceláře vydaly katalogy a zájem je už nyní. Lidé utrácejí peníze za dovolenou v roce 2021. Tunisko nyní prodáváme o padesát procent víc než v loňském roce, protože do Tuniska se stále létá a je to jedna z destinací, kam se dá jet na dovolenou bez jakéhokoliv testování,“ uvedl pro Seznam Zprávy Byznys Michal Tůma, šéf cestovní agentury Invia.
Za velkým zájmem je ale kromě chuti cestovat také množství voucherů, které cestovky musely klientům v době restriktivních opatření vystavit. Jen společnost Invia odhaduje, že jich byly desetitisíce.
„Na trhu je velká část lidí, jež má vouchery s platností do konce příštího září, a to jsou lidé, kteří budou chtít cestovat, nicméně nabídka je omezená. Jakmile se ale otevřela destinace nebo se prezentoval první let, většina byla okamžitě vyprodána,“ dodává Tůma.
Exotické destinace zatím nelákají
O co je naopak výrazně nižší zájem než v minulých letech jsou exotické dovolené. Pobyty na Maledivách, v Thajsku nebo na Mauriciu se loni touto dobou v Invii prodávaly po stovkách, letos jsou to jen desítky zájezdů.
Na konci turbulentního roku cestovní kanceláře očekávají výrazně horší výsledky než v minulých letech. Ačkoliv zájezdů prodávaly hodně, čísla dolů stáhla storna zájezdů. Cestovní kancelář Exim Tours je aktuálně oproti loňsku na přibližně deseti procentech prodeje, agentura Invia zhruba na 30 procentech.
„My jsme se z vysoce ziskové společnosti stali firmou, která letos bude mít zápornou ziskovost, je to zcela pochopitelné a myslím, že to není žádná ostuda. Ale naštěstí máme zázemí silného investora, který nás podporuje. Tento rok nějakým způsobem přečkáme,“ řekl v rozhovoru pro Seznam Zprávy Michal Tůma.
Příští rok se očekává okleštěná nabídka
Příští rok se bude odvíjet od nabídky, kterou cestovní kanceláře a hotely otevřou, podle společnosti Invia to bude zhruba 60 procent oproti předchozím rokům. I podle cestovní kanceláře Exim Tours, která ještě first minute prodeje nespustila, ale mezi hlavními tahouny roku 2021 bude Řecko, stejně jako k tomu mělo s Bulharskem nakročeno už letošní rok.
„Během letní sezony bylo Řecko společně s Bulharskem pro Čechy jednoznačně nejzajímavější destinací. Důvodů k tomu je víc - málo nakažených, připravenost a také bezpečnostní opatření v zemi. Řekové měli situaci jednoduše pod kontrolou. Co bude hitem příští sezony, ale je z mého pohledu jasné: Egypt, Turecko, Řecko nebo Tunisko,“ uvedl Petr Kostka, obchodní ředitel cestovní kanceláře Exim Tours.