Článek
Loňský nákup minerálních vod od nyní zkrachovalé společnosti Arca Capital Kofole výrazně pomohl překonat pandemii.
„Tím, že jsme koupili Ondrášovku a Korunní, jsme se přiblížili ideální diverzifikaci. V roce 2021 bychom měli generovat přibližně třetinu tržeb z minerálních vod, třetinu z limonád a třetinu ze všech ostatních segmentů,“ uvedl pro SZ Byznys finanční ředitel Kofoly Martin Pisklák.
Vy jste měli obrovské štěstí, že jste dokončili nákup Ondrášovky a Korunní. Protože váš tradiční nápojářský byznys se propadl mnohem výrazněji a tyto akvizice propad o desítky milionů zmírnily. Přispívají k vašim ziskům minerální vody i letos?
Myslím, že přispívají ještě výrazněji, než přispěly v loňském roce. Od půlky dubna, od kdy je počítáme jako členy skupiny Kofola, nám přispěly nějakými 80 miliony korun do EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů, pozn. red.), což byl vlastně za necelé tři kvartály velice dobrý výsledek.
Ušetřili jsme řádově desítky zaměstnanců.
Je to způsobeno hlavně tím, že jak Ondrášovka, tak Korunní byly výrazně retailově zaměřené svým portfoliem a retail v minulém roce fungoval.
Ano, obchody byly otevřené.
My jsme je navíc plně integrovali. Dneska jsou Ondrášovka a Korunní v podstatě dva výrobní závody, které máme ve skupině, ale celá jejich obchodně-administrativní část se přesunula do Kofoly a nemuseli jsme navyšovat počty zaměstnanců.
Prostě jsme absorbovali toto množství práce, takže nákladová integrace by měla být letos ještě víc cítit než loni. Ušetřili jsme řádově desítky zaměstnanců.
Kofola kupovala Ondrášovku a Korunní od zkrachovalé skupiny Arca Capital za 1,1 miliardy. Dotýká se vás nějak insolvence Arcy?
Za nás to byla standardní transakce, při uzavření obchodu jsme ji vypořádali, tzn. zaplatili jsme celou kupní cenu 1,1 miliardy. Tu cenu považujeme za velice férovou a vývoj Arcy nás samotné překvapil, jak velký to vzalo spád.
Tušil jste, že mají problém a prodávají pod tlakem?
Ne, netušili jsme to.
Loni jste vyplatili dividendu 13,5 koruny na akcii. Letos bude, předpokládám, nižší?
Tak zatím nemůžu nijak naznačovat, nicméně finanční pozici si držíme stále velice silnou a stabilní. Rozhodovat o dividendě budeme až po sezoně, až se nám skutečně silná pozice potvrdí.
Finanční pozici si držíme stále velice silnou a stabilní. Rozhodovat o dividendě budeme až po sezoně, až se nám skutečně silná pozice potvrdí.
Historicky jsme v posledních letech byli a jsme dividendový titul. Rádi bychom se toho drželi i do budoucna, ale tu výši skutečně komentovat nemůžu.
Nejtvrdší ránu zaznamenaly vaše salaterie Ugo, které musely být zavřené. Kolik obchodních míst jste zatím zavřeli a u kolika ještě počítáte, že je zavřete?
Ve srovnání se stavem, který jsme měli před rokem, jsme z důvodu covidu zavřeli přibližně 15 procent provozoven. Část jich byla na Slovensku, část jich byla v Čechách a teď další uzavírání neplánujeme.
Uzavřeli jsme ty, které nebyly dlouhodobě ziskové, nebo ty, kde ten poměr nájmů vůči tržbám byl nejvyšší a nedaly se jednoduše překlopit do černých čísel.
Martin Pisklák (41)
– vinanční ředitel skupiny Kofola a HR ředitel Kofoly ČeskoSlovensko
– v roce 2005 vystudoval firemní finance a účetnictví na Masarykově univerzitě v Brně
– do Kofoly přišel v prosinci 2010, před příchodem do Kofoly pracoval v poradenské PwC
– v letech 2015 až 2019 byl finančním ředitelem společností Radenska a Studenac
Čekáte, že byste se letos jako Kofola mohli vrátit na předpandemické výsledky z roku 2019, tzn. tržby 6,4 miliardy korun, EBITDA 1,1 miliardy a zisk 280 milionů?
Máme zveřejněný výhled, který říká, že rozpětí EBITDA bude 1,03 milionu až 1,15 milionu, zatím jsme takto širocí. O celém výhledu rozhodně samozřejmě letní sezona. Když bude velice dobrá, jako byla loni, a nebude další lockdown, tak věřím, že budeme v horním intervalu tohoto našeho odhadu, což by znamenalo předpandemické výsledky.
Když bude sezona velice dobrá, jako byla loni, a nebude lockdown, budeme v horním intervalu našeho odhadu, což by znamenalo předpandemické výsledky.
Když přijdou nějaké restrikce ještě v druhé polovině roku nebo sezona bude slabší, tak bychom se měli pohybovat ve spodním intervalu našeho odhadu.
Pandemie zasáhla výrazně i akcie Kofoly, které z úrovně kolem 300 korun spadly na úroveň kolem 200 korun, ale teď jsou už zase skoro zpátky. Jak se budete snažit podpořit tržní kapitalizaci Kofoly?
Chtěli bychom být dividendový titul i do budoucna, tzn., že na dividendové politice budeme pracovat. Co se týká tržní kapitalizace, je odvislá od dvou ukazatelů. Prvním je počet akcií, který máme kótovaný na burze, a druhým je jejich cena, na kterou žádný podstatný vliv přímo nemáme.
Potřebujeme dodávat pouze dobré výsledky, aby nás investoři do budoucna oceňovali líp. Co se týká množství akcií na burze, nepočítáme teď s tím, že bychom ho zvětšovali ani zmenšovali.
Jak předpokládáte vývoj na další, řekněme, tři roky?
Rozdělil bych to na dvě fáze. První je to, co se děje aktuálně teď. My předpokládáme, že jelikož byl lockdown, tak léto bude zase silné. Cítíme to i u spotřebitelů, že prostě mají hlad po Kofole, mají hlad po normálním životě, takže toto léto by mělo být velice podobné tomu, co jsme zažívali v Evropě loni.
A pak se to celé odvine od toho, jestli se podaří podzim udržet bez lockdownu a bez velkých restrikcí. Pokud se to podaří a už se nebudeme k těm lockdownům vracet, potom si myslím, že ten vývoj by měl být velice strmý a měli bychom se v roce 2022 vrátit na předpandemické výsledky a ekonomika by měla dynamicky pokračovat v silném růstu.
Pokud přes zimu přijdou zase nějaké lockdowny, tak to samozřejmě bude velice komplikované, protože ve střednědobém horizontu se už projeví silně vlivy, jako třeba změna nákupního chování zákazníků.
I spousta restaurací už bude mít finanční problém, protože doteď jsme nebyli svědky žádného krachu velkého počtu restaurací. Restaurace pokračují a bojují dál, takže dokud vydrží, tak by to bylo dobré a věřím, že zákaznici se vrátí k tomu, co bylo předtím, a lidi budou chodit do obchodů, budou cestovat a budou nakupovat.
Poučili jste se zřejmě v tom, že je třeba nějakým způsobem skupinu Kofola diverzifikovat. Bude ta diverzifikace pokračovat?
Tím, že jsme koupili Ondrášovku a Korunní, jsme se přiblížili ideální diverzifikaci. V roce 2021 bychom měli generovat přibližně třetinu tržeb z minerálních vod, třetinu z limonád a třetinu ze všech ostatních segmentů.
Vody jsou typicky velice stabilní, jsou lokální a jejich velkou výhodou je i to, že neobsahují cukr, takže nejsou závislé na výkyvech cen materiálu. Limonády na trzích, kde působíme, jsou velice silné, většinou to jsou jedničky ve svých kategoriích, takže zákazníci, kteří vyhledávají chuť v nápoji, jsou jim věrní.
To byl mimo jiné jeden z těch důvodů, proč si myslím, že jsme loňské léto měli tak výborné výsledky. Prostě věrnost zákazníků Kofoly je obrovská, takže z toho titulu ty tři pomyslné třetiny, tři nohy – voda, limonády a ostatní produkty – se v tento okamžik jeví jako dobré řešení.
Minulý podzim skutečně nebyl úplně pozitivní. Řekl jste si někdy osobně, že teď to skutečně pro Kofolu může být problém?
Největší obavy jsme měli asi v polovině loňského března, protože to jsme skutečně nevěděli, co nastane. Měli jsme obavy a řekli jsme si: teďka bude potřeba zabrat a uvidíme.
Ale skutečně se nám podařilo zareagovat strašně rychle, to mě osobně uklidnilo. A pak v průběhu dalších měsíců jsem už neměl výrazné obavy. Měli jsme dostatečný finanční polštář, plnili jsme to, co jsme si slíbili s bankami.
Dokonce i výhled, který jsme udělali, že budeme v EBITDA lehce nad miliardu, když všechno klapne, jsme splnili. Takže to ukazuje to, že náš odhad byl dobrý, a proto jsem pak už nebyl nervózní a nejsem ani teď. Skutečně držíme velkou nákladovou disciplínu.