Článek
Projekt v celkové hodnotě přes 151 milionů eur nezastavila ani pandemie nového typu koronaviru. Nepochybně ho ale zpomalila, řekl Seznam Zprávám Ilja Mazánek ml., ředitel zastoupení Transconu ES v Senegalu.
„V africkém, ale i v třeba blízkovýchodním obchodním prostředí silně platí, že přímá osobní interakce s klientem a dalšími obchodními protějšky je klíčová pro úspěšnou a plynulou realizaci zakázky. Covid-19 tuto interakci ze dne na den přesunul do virtuálního prostoru, kde sice nadále úspěšně probíhala, ale výrazně pomaleji a komplikovaněji,“ vysvětlil Ilja Mazánek ml.
Rekonstrukce bude zahrnovat modernizaci ranvejí, pojezdových a parkovacích ploch, terminálů, kontrolních věží, hangárů a další klíčové letištní infrastruktury, například navigační technologie. Jinak řečeno: Češi v Africe vybudují letiště zcela nová.
Stavět se začne v srpnu
Jako první změní podobu letiště ve městech Saint-Louis a Ourossogui-Matam. Šéf senegalského zastoupení Transconu ES v Senegalu předpokládá, že práce začnou zhruba v polovině srpna. „Očekáváme, že do konce tohoto roku bude realizována modernizace vzletové a přistávací dráhy, včetně jejího prodloužení na 2500 metrů, a výstavba kontrolní věže. Dokončení ostatních segmentů, včetně budovy terminálu pro pasažéry, je plánováno na příští rok,“ řekl Seznam Zprávám Ilja Mazánek ml.
Česká letiště pro Afriku
Jde o kompletní modernizaci pěti regionálních letišť, která se nacházejí ve správních městech jednotlivých regionů. Vláda v Senegalu si od ní slibuje vybudovat v zemi tranzitní letecký uzel pro západní Afriku.
Saint-Louis: město na seznamu kulturního dědictví UNESCO, vyhledávaná turistická destinace, která by se v budoucnu měla rovněž stát logistickou základnou pro těžbu ropy v senegalských vodách Atlantského oceánu.
Ourossogui-Matam: souměstí v řidčeji obydlené polopouštní oblasti na severovýchodě země při hranicích s Mauretánií, která je centrem těžby fosfátů.
Tambacounda: význačný dopravní uzel v zemi.
Kédougou: neoficiální hlavní město senegalského těžebního průmyslu.
Ziguinchor: vstupní brána do turisty oblíbeného regionu na jihu země.
Prvně jmenované letiště je v provozu ještě z dob koloniální éry od roku 1927, Saint-Louis bývalo také hlavním městem západoafrické země.
Senegalská vláda usiluje o přestavění a modernizaci svých letišť už více než patnáct let, před třemi lety se dohodla se severomoravským Transconem. Do stavebních částí projektu jsou zapojené také další české firmy, vybavení letiště technologiemi je pak čistě záležitostí Transconu ES. Za senegalskou stranu je hlavním partnerem tamní ministerstvo turistiky a civilního letectví.
Letiště jako stavebnice
Na počátku projektu – před třemi roky – dokázali Češi porazit společnosti z Francie, Číny, Turecka a Saúdské Arábie. A to zejména díky tomu, že přišli s unikátním konceptem modulárního letiště na bázi stavebnice. „Náš koncept zjednodušuje celou výstavbu a tím redukuje čas, náklady a rizika spjatá s budováním letiště v logisticky náročných podmínkách,“ popsal Ilja Mazánek ml..
Transcon Electronic Systems
Společnost založil v roce 1990 Vladimír Drábek st., nyní je jejím majitelem a generálním ředitelem Vladimír Drábek ml.
Věnuje se mimo jiné osvětlením letišť a heliportů, napájecím a monitorovacím systémům, modulárním stacionárním i mobilním typům letišť a heliportů.
V oboru letištních technologií patří mezi pět nejvýznamnějších firem na světě. Modernizace letišť v Senegalu je pro ni dosud největším projektem. Jde také o největší český projekt v subsaharské Africe.
Transcon ES má zatím zajištěné financování na dvě z pěti letišť. 15 procent hradí přímo senegalská vláda, zbylých 85 procent pokryje úvěr od České exportní banky a Komerční banky, pojištěný státní Exportní garanční a pojišťovací společností (EGAP).