Článek
Černý týden pro české železnice.
Tak lze hodnotit události, kdy se nejprve minulé úterý srazily na jednokolejce u Perninku dvě soupravy (zahynuli dva lidé a 24 bylo zraněno), v pátek (bez zraněných a obětí) narazil v pražských Běchovicích rychlík do prázdného osobního vlaku a v neděli pak byly blízko podobné srážky osobní vlak a rychlík, které se u Černošic nedaleko Prahy dostaly na stejnou kolej.
Minimálně v prvních dvou případech jde podle inspektorů Drážní inspekce o lidskou chybu.
Prezident Federace strojvůdců České republiky Jaroslav Vondrovic však tvrdí, že problém je také v tom, že na tratích nefunguje bezpečnostní technické zařízení a vše stojí jenom na komunikaci mezi dispečerem a strojvedoucím. V rozhovoru pro Seznam Zprávy pak Jaroslav Vondrovic říká, že vinu na tom má především Ministerstvo dopravy, které o problému ví minimálně šest let, ale zatím se podle Vondrovice aktivně nesnaží o změnu.
Během minulého týdne se stalo několik železničních nehod, za které podle Drážní inspekce mohla lidská chyba. Čemu to přičítáte?
Není zatím zcela jasné, na čí straně byla chyba. Podle mých informací, které mám, strojvedoucí nepochybil. A ano, u celé řady nehod je na vině většinou to, že nemáme žádné technické zabezpečení a organizování drážní dopravy funguje jenom na bázi dorozumívání mezi dispečerem a strojvedoucím.
Říkáte, že vaše federace se to snažila řešit už s ministrem dopravy Ťokem před šesti lety. Proč to dosud nepřineslo výsledek?
Ano, přišli jsme tehdy za panem ministrem Ťokem, ale nedopadlo to, protože jsme se nedomluvili na jednotném postupu. Snažili jsme se načrtnout řešení - ať už po stránce technického zabezpečení, legislativy nebo předpisových ustanovení, takže to byl komplexní materiál, který řešil celou řadu dalších nedostatků. Ministerstvo to však tehdy neřešilo. Za působení Vladimíra Kremlíka to bylo ještě horší, protože se nám vyhýbal a toto téma řešit nechtěl. No a následně jsme samozřejmě zkusili i pana Havlíčka, kterému jsme předali materiály - ale do toho vstoupil covid-19.
Ministerstvo dopravy navrhuje, aby od roku 2025 fungoval v České republice evropský vlakový zabezpečovací systém, který by zajistil, aby komunikace mezi dispečerem a strojvedoucím šla datovou cestou. Vy jste ale v minulosti uváděl, že to problém zcela nevyřeší. Proč?
Systém, který by měl v Česku fungovat, je velmi drahý a dá se použít na páteřních tratích, kde jezdí mezinárodní vlaky. Systém by měl fungovat ve všech zemích Evropské unie, ale nedovedu si představit, že by se používal i na lokálních tratích - nikdo by to neufinancoval.
Například v jižních Čechách mají právě na lokálních tratích systém Radioblok, který funguje podobně jako navrhovaný evropský vlakový zabezpečovací systém. Proč se tedy nemůže na menší tratě použít tento systém?
Radioblok je vlastně jednoduchá verze toho zařízení na technické zabezpečení. Ministerstvo dopravy ale stále říká, že je potřeba udělat jenom evropské zabezpečení, protože se nejspíš bojí, aby něco neporušili.
Evropská směrnice ale dovoluje, aby se vedle evropského zabezpečovacího systému mohl použít i tento, který by byl s tímto zařízením kompatibilní…
Samozřejmě, že by se dal Radioblok použít, pokud se ukáže, že je kompatibilní - a podle mě to dokážou udělat tak, aby kompatibilní byl. Na lokálních tratích, mezi něž patří i ta u Perninku na Karlovarsku, by se tento systém velmi hodil.
Když ale říkáte, že zabezpečení řešíte už šest let, nese podle vás odpovědnost za zabezpečení tratí ministerstvo?
Předně za to odpovídá Ministerstvo dopravy, protože právě to mělo být garantem, že se věci dají do pohybu, ale hrají v tom roli i další úřady. Návrhy ze všech stran tady už jsou, ale rozhodnout to nemůžeme my odboráři. Je potřeba, aby ministerstvo dalo impuls, ale zatím z jejich strany narážíme stále na argument, že evropská legislativa to neumožňuje.
Co všechno technické zařízení Radioblok umí?
Dosud je na tratích jenom komunikace mezi dispečerem a strojvedoucím a zařízení ji nahrazuje. Pokud strojvedoucí chce vyjet z bodu A do bodu B, musí to dát vědět tomu systému a až poté může vyjet ze stanice. Když dojede do další stanice, opět se přihlásí a systém mu zase dovolí pokračovat.
Strojvedoucí mají ohlašovací povinnost a několikrát se stalo, že nedostali souhlas od dispečera, a i tak odjeli. V tomto případě by technické zařízení reagovalo jak?
Pokud by strojvedoucí odjel, i když by to neoznámil dispečerovi, zařízení zafunguje tak, že vypustí vzduch a tím pádem vlak zastaví a nemůže jet dál.
Jaké další kroky v tomto problému hodláte jako federace strojvůdců podnikat?
Minulý týden jsem měl jednání s panem Havlíčkem, předal jsem mu naše návrhy - a teď je otázka, jestli pan ministr svolá nějaké jednání, kde by byli zástupci Správy železnic, Drážního úřadu, Drážní inspekce a dalších dopravců. Takže je to teď na panu Havlíčkovi.