Článek
Mezinárodní slevové akce na tzv. Černý pátek odstartují příští týden předvánoční sezónu. Podle internetových obchodníků už se prodeje v rámci Black Friday vyrovnají ziskům z povánočních výprodejů.
Část prodejců letos tuto akci rozšířila hned na několik dní. Řetězec Expert Elektro spustí například slevovou akci i 24. listopadu, potrvá do 6. prosince. Zároveň se slevy poprvé mimo e-shop promítnou i do zboží v kamenných prodejnách. „Ceny budou nižší až o 70 procent a budou se týkat stovek položek napříč sortimentem elektroniky a elektrospotřebičů,“ uvedla vedoucí marketingu Expert Elektro Zuzana Adámková.
Dalším obchodem, který se letos rozhodl akci prodloužit, je řetězec Datart. Ten nabídne zákazníkům slevy od pondělí až do neděle. Řada zboží včetně drobné elektroniky, smartphonů, herních konzolí nebo televizí svoje ceny sníží až o 80 procent.
„Mnoho zlevněných výrobků bude i mezi velkými spotřebiči. Vše samozřejmě platí do vyprodání zásob. Loni nejzajímavější zboží bylo vyprodáno v řádu hodin, předpokládáme, že tomu tak bude i letos,“ okomentovala chystanou akci mluvčí Iva Pavlousková.
Black Friday trumfuje povánoční výprodeje
Black Friday se v letošním roce bude týkat i on-line supermarketu Košík.cz. Ten nabídne slevy na čerstvé maso, uzeniny, sýry, ovoce a zeleninu, nápoje i drogerii. Dohromady zlevní přes 13 procent z celkového počtu 15 tisíc položek.
„Obecně je období Black Friday obratově nejzajímavější akcí celého roku a pravidelně překonává minulá léta. Letos očekáváme meziroční nárůst tržeb o 20 procent oproti minulému Černému pátku,“ řekla mluvčí e-shopu Kasa.cz Andrea Čižmářová, kde Černý pátek loni překonal i zisk z povánočních výprodejů.
Mall.cz spustil akční slevy už tuto neděli. Průměrná sleva se pohybuje kolem 40 procent a zlevněné jsou tisíce produktů. V pátek akce vyvrcholí odkrytím největších slev 80 produktů.
Češi průměrně ušetří 2 tisíce korun
Údaje slevového portálu Picodi.cz ukazují, že v loňském roce na Černý pátek vzrostla návštěvnost o 102 procent, počet transakcí se zvýšil dokonce pětinásobně. Čeští zákazníci na Black Friday ušetřili průměrně 1902 korun.
Často ale může rozsáhlá akce znamenat jen reklamní trik obchodníka. Podle ředitele Marketingového institutu Tomáše Pouchy je rok od roku stále více cítit, že většina prodejců v Česku svátek využívá hlavně k tomu, aby se zbavila neatraktivního zboží ze skadu. „Potvrzuje se tak, že si řada e-shopů i kamenných obchodů neví rady se svou cenovou a slevovou politikou. Stačí se podívat, jaké nabídky a v jakém objemu se u nás v akcích objevují,“ dodal Poucha.
Black Friday je v USA spjat s rekordními slevami a začátkem vánoční horečky. Startuje vždy v pátek po Dni díkůvzdání už v brzkých ranních hodinách. V České republice se akce uplatňovala nejdříve jen na pultech internetových obchodů, v posledních dvou letech prodejci nabídku slev rozšířili i do kamenných prodejen.