Článek
Ještě před necelým rokem plánoval šéf Čepra Jan Duspěva velký rebranding čerpacích stanic EuroOil a jejich přemalování do barev některého z velkých hráčů.
Z modrých EuroOilů se měl stát zelený Total, což mělo na pumpy přilákat nové, zejména zahraniční řidiče, zvýšit výtoče paliva a tedy i tržby. Dnes už je však jasné, že žádná změna nebude.
„Hledali jsme dalšího partnera pro rozvoj potenciálu našich čerpacích stanic. Trh je velmi konkurenční a nasycený, infrastruktura vyžaduje nové investice a my tento stav vyhodnotili jako vhodnou příležitost podívat se po trhu, zda někde neexistuje ideální partner. V zahraničí je tato spolupráce běžná, nicméně má trochu jiné základy. Tam si velká značka hledá vhodnou regionální síť, které by svoje logo propůjčila. My jsme šli vlastně opačným směrem, ale princip by zůstal stejný. Na konci řady přípravných kroků se však obě společnosti rozhodly, že v oblasti maloobchodu spolupráci nakonec neprohloubí,“ potvrzuje mluvčí Čepra Marek Roll.
Nižší spotřeba paliv
Důvodů, proč spolupráce nedopadla, je celá řada. Mají ale společného jmenovatele – covid-19. Loni totiž kvůli dopadům pandemie klesla spotřeba pohonných hmot v Česku o šest procent. Firmy tak musí daleko víc šetřit a zvažovat každý náklad navíc.
Představy obou společností se navíc naprosto rozcházely. Zatímco Čepro plánovalo jen „přebarvení a lehčí změny“, rebrandingový manuál Totalu byl podstatně náročnější a znamenal by kompletní rekonstrukci každé pumpy.
„Najednou se počítalo v úplně jiném řádu a vycházelo to ve zcela jiných číslech,“ říká člověk, který měl k chystané transakci blízko s tím, že Čepro má navíc většinu čerpacích stanic na ne příliš viditelných místech, kde není tak velký provoz. Značka Total by přitom lákala právě spíše tranzitní zahraniční řidiče. „Ten remodeling by byl zbytečně drahý na to, jaký byl marketingový potenciál,“ dodává zdroj Seznam Zpráv.
Zelená cesta je priorita
Ve státní firmě typu Čepro se navíc přidává i další fakt. Je to strategická firma, která spravuje české hmotné rezervy a je tak pod větším dohledem všech bezpečnostních složek v zemi. Navíc je před volbami a ve vedení všech státních firem pak mohou přijít velké změny.
Podle informací Seznam Zpráv byl dalším důvodem fakt, že se Total, stejně jako například Shell, zařadil mezi lídry, kteří „tlačí na zelenou notu“. I proto vyhodnotil českou nabídku jako ekonomicky málo přínosnou a dal interně vyšší prioritu budoucnosti v nových palivech, dekarbonizaci a tomu, aby dostál svým zeleným plánům v domácí Francii.
„Nemůžeme hodnotit důvody ze strany Totalu, nicméně ve finále šlo o vzájemnou dohodu, že oblast maloobchodu zůstane stranou zájmu obou stran,“ dodává Roll s tím, že se společností Total však Čepro spolupracuje dlouhodobě zejména v oblasti rozvoje alternativních energií v dopravě a ve velkoobchodu.
Čepro neplánuje, že by za Total našlo náhradu a své čerpací stance přemalovalo do jiných barev. „Jiného strategického partnera nehledáme. Další rozvoj sítě plánujeme v rámci vlastní obchodní značky,“ říká Roll.
Total už v Česku je
Total zná český trh velmi dobře, v letech 1993 až 1995 byl součástí konsorcia IOC, které se zajímalo o vstup do tuzemských rafinerií. Před podpisem však odstoupil. Od roku 1993 do roku 2005 zde vybudoval a vlastnil 35 čerpacích stanic, které ale prodal. Dnes tu působí v oblasti velkoobchodu motorové nafty, dodává motorové oleje a petroleje.
Případný návrat na český maloobchodní trh by byl možný jen přes již existující pumpy. Český trh je totiž velmi konkurenční, na 56 tisíc kilometrů dálnic a silnic připadá zhruba sedm tisíc čerpacích stanic – z toho čtyři tisíce veřejných. V průměru tak vychází na každých 14 kilometrů jedna veřejná čerpací stanice.