Článek
Chybějící cizinci zdražují Čechům služby. Hranice Česka se na letní sezónu letos za určitých podmínek opět otevřely. Počty zahraničních turistů, kteří do tuzemska přijíždějí, jsou pořád mizivé, stěžuje si Asociace cestovních kanceláří ČR.
Chyba je podle ní na straně státu, který málo podpořil český turismus a nedělá mu v zahraničí prakticky žádnou propagaci. Dalším problémem jsou nejasné podmínky pro vycestování do Česka.
Česko turisté opomíjí. Nejezdí sem, i když někteří z nich mohou.
„Zatímco okolní státy již profitují z příjezdu zahraničních turistů, Česko turisté opomíjí. Nejezdí sem, i když někteří z nich mohou,“ uvádí Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR.
„Je to dáno tím, že stát zcela opomněl propagaci v zemích a jazycích, odkud k nám turisté mohou přijet. Chybí jasná pozvánka, že Česko se těší na turisty z otevřených destinací. Navíc vyhlašovaná ochranná opatření jsou nepřehledná a nepochopitelná i pro nás Čechy. Turisté ze zahraničí si tak raději zvolí jinou zemi,“ doplnil.
Proti stanovisku ACK ČR se ale Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) důrazně ohrazuje. Podle něj se cestovním kancelářím a agenturám dostalo mnohem větší pomoci než celé řadě jiných odvětví.
„Byly jim vyplaceny dotace z prostředků MMR, Ministerstva průmyslu a obchodu, Ministerstva financí i Ministerstva práce a sociálních věcí v celkové výši přesahující 1,6 miliardy korun a zprostředkovány úvěry a záruky ve výši 697 milionů korun. Pro cestovní kanceláře byl navíc hned na začátku pandemie přijat speciální zákon Lex voucher a zachránil řadu z nich od existenčních potíží,“ píše ministerstvo ve svém vyjádření.
Vůči nařčení z nedostatečné propagace se hájí ředitel agentury CzechTourism Jan Herget.
„V červnu se teprve otevřel cestovní ruch v Česku. Ze vzdálených zemí, včetně Ruska, Ameriky, Japonska a dalších zemí, se sem nesmí cestovat nebo za velmi složitých podmínek. Proto jsme peníze na propagaci vložili do těch zemí, o kterých jsme tušili, že by se to mohlo vyplatit. Ve zbytku byla zahájena takzvaná udržovací kampaň. Nechtěli jsme utrácet, protože ty peníze by přišly nakonec vniveč,“ vysvětlil Jan Herget.
Trpí ti, co byli postavení na zahraničních hostech, zejména z Ameriky.
Státní agentura například spustila v Německu kampaň, v níž láká tamní turisty na lázeňské a městské pobyty v Česku. Bude probíhat během tří podzimních měsíců a agentura na ni vyčlenila celkem šest milionů korun.
V tuzemských hotelech, penzionech a kempech se ve druhém kvartálu letošního roku ubytovalo 1,6 milionu hostů, meziročně o 51,3 procenta více. Strávili v nich 4,2 milionu nocí, což je ve srovnání s loňskem nárůst o 56,1 procenta. Ve srovnání s rokem 2019, tedy dobou před pandemií koronaviru, ale stále návštěvnost nedosahuje ani třetiny objemu. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu.
Pokles turistů lze částečně sledovat také na pohybech v pražské hromadné dopravě. I když podle Daniela Šabíka, vedoucího odboru komunikace DPP, nelze ve statistice přepravených cestujících v metru rozlišit, jakou část z nich tvořili zahraniční turisté. Celkový propad je oproti roku 2019 téměř třetinový.
„Pokud bychom se podívali na celé letošní letní prázdniny, metro letos využilo o necelé procento cestujících více než loni ve stejném období. Nicméně i přesto jsou letošní přepravní údaje za srpen zhruba na 70procentní úrovni přepravených cestujících v předcovidovém srpnu 2019,“ sdělil pro SZ Byznys Daniel Šabík.
Bez turistů zdražují služby
Výrazný propad příjezdu turistů ze zahraničí, který od počátku pandemie covidu trvá až dosud, nelze jednoduše nahradit a promítá se také v cenách služeb a zboží pro obyvatele Česka, míní Asociace cestovních kanceláří ČR. Chybějící turisty vnímají také provozovatelé prádelen a čistíren nebo dodavatelé potravin do hotelů. I ti musí propouštět a omezovat své provozy.
Nedostatek zahraničních turistů je vidět jen v některých lokalitách. Zatímco v pražských hotelech klesly červencové tržby meziročně o 27 procent, hotely v Krkonoších vykázaly nárůst o 104 procent. Říkají to data Global Payments.
„Celý cestovní ruch, který byl postavený na domácích hostech, jel přes prázdniny úplně perfektně. Trpí ti, co byli postavení na zahraničních hostech, zejména z Ameriky nebo těch, co sem létali,“ potvrzuje pro SZ Byznys ředitel agentury CzechTourism Jan Herget.
Bez podpory žádné podnikání nebude
Podle předsedy sekce příjezdového cestovního ruchu asociace a majitele cestovní agentury Karla Výruta se oblast neobejde bez podpory státu. To bude ve výsledku znamenat jediné – konec některých podniků v cestovním ruchu.
„Bez okamžité a cílené podpory ze strany státu nemáme žádnou šanci udržet naše podnikání a zahraniční turisté ztratí o Česko zájem,“ konstatuje Karel Výrut.
„Naše společnost například ročně přivážela na 30 tisíc studentů z Itálie, kterým jsme zde organizovali několikadenní programy včetně návštěv památek UNESCO nebo památníků, jako jsou Lidice či Terezín, letos zatím nepřijel žádný,“ dodává Výrut.
Podle šéfa CzechTourism jsou právě takzvané incomingové cestovní kanceláře v současnosti ve vůbec největším nebezpečí.
„Myslím si, že oni jsou ti, na které je největší tlak vůbec. Protože logicky ty trhy, které k nám mohou, jsou trhy, které nás znají. Pokud pojede Čech na Slovensko nebo do Vídně, také nebude potřebovat cestovní kancelář. Incomingové cestovky hrají důležitou roli v případě, kdy pro turisty vzrůstá riziko, například v rámci složitosti jejich cesty nebo jazykové bariéry,“ vysvětlil Jan Herget.
Cestovní agentury pracující v příjezdovém cestovním ruchu generovaly ročně obrat okolo 6 miliard korun. Propad tržeb v porovnání s lety 2019 a 2020 činil 95 procent. Cílenou finanční podporou ze strany státu byl pouze program COVID – cestovní kanceláře, kde pro tyto specializované agentury byly připraveny pouze jednotky milionů. To pokrylo necelých 0,5 procenta obratu z roku 2019. Podnikatelé pracující se zahraničními turisty tak museli propustit již více než 70 procent svých zaměstnanců.
„Vlivem nečinnosti a nezájmu státu v oblasti propagace Česka v zahraničí a kvůli nulovým podporám podnikatelů v příjezdovém cestovním ruchu budou cestovní agentury pracující v příjezdovém cestovním ruchu nuceny propustit i poslední specialisty. Máme obavu, že může dojít k takovým škodám, které bude v budoucnu těžké nahradit, a Česko přijde o velkou část příjmů generovaných zahraničními turisty,“ uzavírá Jan Papež.