Článek
Zdražování, kam oko dohlédne, konců zřejmě jenom tak nevezme. Na list komodit, jejichž ceny už rostou nebo porostou, si vedle věcí běžné osobní potřeby či osobních aut a stavebních materiálů mohou lidé nově zapsat také hračky.
Americká firma Mattel, pod níž spadají takové značky jako Barbie, Hot Wheels, Fischer-Price nebo American Girls, oznámila tento týden své finanční výsledky. A v těch se zvlášť skvěl růst prodejů oblíbených autíček o 68 procent na 266,3 milionů dolarů či panenek o 51 procent na 394,7 milionů dolarů. Celkově odbyt firmy rostl přesně o dvě pětiny na celou miliardu dolarů, tedy v přepočtu asi 21,4 miliardy korun.
Jako už to je u hospodaření světoznámého výrobce hraček letitou tradicí, druhé čtvrtletí končící červnem stejně jako to první končící březnem bylo i letos ztrátové. Propad se ale společnosti oproti 109 milionům dolarů v loňském druhém kvartálu podařilo tento rok snížit na šest milionů dolarů. Akcie firmy tak po oznámení čtvrtletních výsledků rostly po zavření burzy o více než pět procent.
Zdražení přijde i přes snížení ztráty. Proč?
I přesto ale na konferenci po oznámení snížení ztráty přišla pro spotřebitele – v tomto případě rodiče dětí – nedobrá zpráva: ve druhé polovině roku, která je vlivem svátků pro výrobce hraček klíčová, Mattel zdraží své produkty. A to hlavně kvůli „výzvám, se kterými se potýká u světových dodavatelů,“ jak popsal šéf firmy Ynon Kreiz. Týkají se hlavně vyšších cen za suroviny pro výrobu a za dopravu.
Podle serveru CNN zatím není jasné, zda vyšší cenu za hračky od Mattela zahrnující autíčka Hot Wheels i panenky Barbie promítnou obchody, které je přímo od výrobce kupují a zásobí jimi své regály poboček po celém světě.
Ceny zvýší také další výrobci hraček
Zdražení ale plánují i další výrobci, jako druhý největší konkurenční výrobce hraček Hasbro s tematikou Transformers nebo My Little Pony, který začátkem tohoto týdne také oznámil zvýšení tržeb o 54 procent na 1,32 miliardy dolarů.
Obchodní datová společnost Panjiva, dceřiný podnik mezinárodní ratingové agentury S&P Global, se zaměřením na řetězec dodavatelů na pondělním webináři uvedl, že přetížení segmentu spolu se zdražující leteckou i lodní přepravou a prodlužováním dodacích lhůt zřejmě bude mít dopad na nákupní svátkovou sezónu a způsobí nedostatek populárních produktů a hraček, které „půjde těžko sehnat.“
„V ohledu na hračky, které budou horké zboží, problémy dodavatelského řetězce způsobí, že jejich doplňování zpomalí. Pokud se tak některé z nich rychle vyprodají, jejich nahrazení v regálech potrvá,“ doplňuje Jim Silver, analytik hračkářského průmyslu a šéf recenzní firmy Toys, Tots, Pets & More.
Výrobce barbín čeká další růst tržeb a snad i zisk
Zdražení vlastních produktů je tak možná vedle stále rostoucích prodejů i ve druhém čtvrtletí tohoto roku tím, co udržuje Mattel v optimistické náladě. Pro celoroční tržby zvýšil odhad růstu z předchozích šesti až osmi procent na 12 až 14 procent.
Jak a proč se daří Mattelu?
Za celý loňský rok se přitom jeho čistý odbyt meziročně také zvýšil, a to o dvě procenta na 4,58 miliardy dolarů, tedy asi 98 miliard korun. Oproti předchozím třem ztrátovým rokům se tak dostal i do zisku ve výši 127 milionů dolarů.
Zájem o panenky Barbie v loňském roce podpořila mimo jiné i pandemie, při které děti byly nejenom v Česku mnohem více doma kvůli uzavření škol, a rodiče se jim tak mnohdy snažili tento čas zpříjemnit dárky.
Mattel ale do své nabídky plastikových panen přidal i další modely – například úspěšných žen, populárních sportovkyň různých národností a rozličných barev pleti nebo také i s různými indispozicemi.