Článek
Ocenění Neziskovka roku udělovala dnes Nadace rozvoje občanské společnosti (NROS). První cenu pro středně velkou a pro velkou neziskovou organizaci tentokrát nikdo nezískal. Cenu veřejnosti si pak vysloužilo Sdružení Neratov. Neziskovým počinem loňského roku se stala mobilní aplikace Nepanikař stejnojmenného spolku.
Titul Neziskovka roku dostávají nejlépe vedené organizace. Ocenění má zviditelnit kvalitní práci spolků či prospěšných společností s profesionálním řízením. Hodnocení provádějí experti z firem, úřadů i neziskového sektoru. „Oceňujeme zdravé, kvalitní organizační řízení, nejen samotnou činnost v terénu, kterou organizace poskytují,“ uvedla ředitelka NROS Taťána Plecháčková.
Posuzování má tři fáze. Organizace vyplňují nejprve potřebné údaje. Postupující semifinalisty pak zkoumají hodnotitelé a zaměřují se na činnost, vedení, financování a komunikaci s veřejností. Vybraní finalisté představují svou práci komisi, která určí vítěze. Podle Plecháčkové se letos zapojilo 38 organizací, z nich 19 prošlo prvním kolem a 13 postoupilo do semifinále.
Malou Neziskovkou roku se stala základní organizace CHKo Mikulášovice Českého svazu chovatelů. „Setkali jsme se s názorem, že jsme vychloubační a chybí nám pokora. Jestliže něco konáme, a to stoprocentně dobrovolnicky, byli bychom sami proti sobě, abychom se nepochlubili,“ řekl předseda organizace Vlastimil Jura. Podle něj se o organizaci už ví a daří se jí získávat peníze na práci s dětmi.
První, druhou a třetí cenu pro střední organizaci pořadatelé tentokrát neudělili. Podle Plecháčkové se semifinalistům nepodařilo získat potřebný počet bodů. Neobsazené zůstalo i první a druhé místo v kategorii velkých neziskových organizací. Třetí cenu dostala Charita Uherský Brod.
O Ceně veřejnosti hlasovalo podle šéfky NROS téměř 2000 lidí. Celkem 262 hlasů získalo vítězné Sdružení Neratov, které se věnuje zdravotně postiženým a obnově poutního kostela.
Neziskovým činem loňského roku je mobilní aplikace Nepanikař, která pomáhá lidem v krizové situaci či s psychickými problémy. Moduly se zaměřují na depresi, úzkost, sebevražedné myšlenky či poruchy příjmu potravy. Uživatelé mohou zaznamenávat i svou náladu, kvalitu spánku či jídelníček. K dispozici jsou kontakty na odborníky. „Aplikaci má zhruba 150.000 uživatelů. Díky překladu do devíti jazyků funguje ve 151 zemích. Co víme, tak jen v ČR zachránila přes sto životů,“ uvedla Kamenská.
Asociace veřejně prospěšných organizací pak udělovala svou cenu Zlatý banán. Získat ji mohou „neziskovky“ se Značkou spolehlivosti za příběh, který změnil život k lepšímu. Vítěze vybírala odborná porota, v níž byli zástupci neziskového sektoru, médií a firem. První místo přiřkla organizaci Tři, která provozuje Hospic Dobrého pastýře. Ocenila příběh o zaměstnankyni Janě a klientce, která využila hospicových služeb pro svého otce.