Článek
Vláda 16. března dočasně zrušila platnost parkovacích zón, a to až do konce nouzového stavu. „Rozhodnutí, které bylo podle vedení naší městské části potřebné právě ze začátku platnosti nouzového stavu, teď přináší v centru Prahy zásadní komplikace. Parkování v historickém srdci hlavního města bylo problematické dlouhodobě. Již druhý týden po zrušení placených zón bylo centrum Prahy auty opět výrazně zaplněno, od konce března se pak stal stav našich ulic neudržitelným,“ uvedl starosta Prahy 1 Petr Hejma.
Z centra Prahy mají zmizet elektrokola, budí to odpor.
Vedení Prahy 1 se bojí i finančních dopadů. „Zrušení zón znamená i podstatný výpadek příjmů z nich, byť bude rozložen až do příštího roku. Dosavadní údaje ukazují, že kombinace výpadku různých příjmů i potřebných výdajů pro náš rozpočet v součtu přesáhne částku 150 milionů korun,“ varují radní. „Tyto prostředky šly především na podporu místních firem a podnikatelů, zejména pak formou odpuštění nájmů. To bude mít zásadní dopad na tento i příští kalendářní rok. Výpadek příjmů se pak týká i těch samospráv, které přetížením parkovacích kapacit netrpí.“
Další stovky placených míst.
Starosta Petr Hejma a radní pro dopravu Richard Bureš proto sepsali dopis adresovaný místopředsedovi vlády a ministru dopravy Karlu Havlíčkovi.
Kromě jiného v listu uvádějí, že „Praha 1 čelí tvrdým důsledkům“. Vedle dopravních problémů a výpadku příjmu z pokladny městské části argumentují i vylidňováním historického jádra hlavního města. „Parkování v historickém centru hlavního města bylo problematické dlouhodobě. Vedení radnice usilovalo o udržení tohoto stavu v rovnováze, přesto byly problémy spojené s parkováním jedním z hlavních faktorů vylidňování Prahy 1,“ píší radní v dopise.
Z Václavského náměstí zmizí auta.
Dodávají navíc, že podle nich zdaleka nejde pouze o problém Prahy 1. „Námi předložené argumenty lze jistě vztáhnout i na jiné části hlavního města Prahy, rovněž na další vybraná města a obce v České republice. Chceme vás proto požádat, aby vláda své rozhodnutí přehodnotila a zóny placeného stání co nejdříve opět obnovila. V Praze to může udělat například tak, že obnoví zóny pro rezidenty (modré zóny), zatímco smíšené zóny pro rezidenty i návštěvníky (fialové zóny) ponechá v bezplatném režimu.“
Radní Prahy 1 odeslali dopis na ministerstvo v pondělí, zda se jím bude vláda zabývat, proto zatím není jasné.