Článek
Objekt vedle památkově chráněné secesní sokolovny už je rok místem setkávání cyklistů všech úrovní. Náklady jeho renovace už loni stály stejnou sumu. Peníze půjdou na obnovu zbývající části centra, která je teď v havarijním stavu, řekla ČTK uvedla autorka projektu a zakladatelka spolku Vendula Mirošovská. Zbylá zadní část 45 metrů dlouhého objektu by měla začít fungovat do léta 2022.
Druhá etapa zahrne hlavně rekonstrukci interiéru, kde vznikne sál pro 110 lidí na stání a 60 lidí k sezení a zázemí. Vnitřní a venkovní kapacita hotové první části je dnes 50 lidí. Nově tam bude také půjčovna dětských kol a lépe vybavený servis s mechanikem na složitější opravy kol.
Plzeň už dala spolku na první etapu 150 000 korun a 900 000 Kč kraj, který letos centrum nepodpoří. „Řešíme to prostřednictvím crowdfundingové platformy HitHit, což jsme dělali i v první etapě, kdy jsme vybrali za měsíc 152.000 korun. Teď už jsme znovu sbírku vyhlásili a potrvá do 21. srpna. Lidé si zas mohou koupit parádní náramky nebo si zasponzorovat bar. Většina našich členů, kterých je teď 62, přispívá přes HitHit,“ řekla Mirošovská, která dává do obnovy své peníze a část jde také z provozu osvěžovny.
Třetí etapou, která by se měla vejít do milionu korun, budou kosmetické opravy interiéru, zkrášlení venkovního prostranství a rozkládací překážková dráha na kola pro děti i dospělé. Podle nájemní smlouvy s TJ Sokol Plzeň musí spolek zrekonstruovat celou budovu z 30. let do prosince 2026, pak se smlouva automaticky prodlouží. „Uvádíme ji do původní podoby, architekti jedou podle projektu z archivu,“ uvedla Mirošovská.
V objektu, který připomíná loď zakotvenou u Radbuzy, si teď lidé mohou opravit kolo, je tam osvěžovna a infocentrum pro cykloturisty. Je otevřené denně od 14:00 nejméně do 21:00. „Po náročném covidovém období se to rozběhlo super. Naplňuje představu, že se tu budou potkávat cyklisté všech úrovní i disciplín. Denně tu máme až 100 lidí,“ řekla Mirošovská. Bikeheart pořádá koncerty, promítání, přednášky, kurzy, cyklobazary a další.
Mimo sportovní areály jako Klínovec nebo Špičák v ČR podle Mirošovské nic podobného není. „V Praze jsou restaurace a kavárny pro cyklisty, které jsou většinou vázány na prodejnu. Nejsou to ale komunitní centra, která skvěle fungují v Anglii, Francii a Itálii. Doufáme, že nás budou následovat další skupinky nadšenců a vytvoří něco podobného ve spolupráci s námi, abychom jim mohli předat know-how,“ uvedla autorka projektu. Spolek pořádá v běžném režimu na Plzeňsku sedm cykloprojížděk týdně, a to v kategoriích od začátečníků přes seniory až po zkušené jezdce. „Jezdíme celoročně, v zimě jen o víkendech, členství na akcích není podmínkou,“ dodala.