Hlavní obsah

Celé menu v jednom čtverečku. QR kódy dobývají české hospody

Foto: Qerko

Aplikace Qerko se chce do konce roku dostat minimálně do 1000 podniků.

Počet restaurací, které využívají digitální menu a platby přes QR kód, roste. Digitalizaci urychlila pandemie, ale pracovní místa by technologie ohrozit neměly. Podnikům šetří čas, náklady a informují je o prodeji jídla a pití.

Článek

Restaurací, kde zákazníci nedostanou papírový jídelní lístek a nezaplatí číšníkovi osobně, postupně přibývá. Podniky i zákazníci si začínají uvědomovat přínos moderních technologií, který se přesouvá i do oblasti gastronomie.

Nastupující trend zásadně urychlila pandemie a podle firem má to nejlepší ještě před sebou. Díky technologiím mohou hosté platit i objednávat bezkontaktně. Šetří tím čas obsluze i náklady spojené s provozem.

Digitalizace v oblasti gastronomie má i tak stále nevyužitý potenciál a provozovatelé by si měli nové technologie začít více osvojovat.
Jakub Mates, manažer rozvoje společnosti Storyous

Společnosti, které provozují aplikace, jimiž lze pomocí QR kódu a mobilního telefonu objednat i zaplatit, zaznamenaly zvýšený zájem o své služby.

„Nicméně digitalizace v oblasti gastronomie má i tak stále nevyužitý potenciál a provozovatelé by si měli nové technologie začít více osvojovat. Implementace podobných systémů je pro úspěšné podnikání již dnes zcela zásadní,“ myslí si Jakub Mates, manažer rozvoje společnosti Storyous, která nabízí službu OneMenu.

Bez kontaktu s obsluhou mohou zákazníci objednávat a platit i pomocí aplikace Qerko, které pomohla pandemie k růstu. Aktuálně ji využívá přes 600 podniků. „Před pandemií to byla zhruba třetina. Je ale třeba mít na paměti, že v době před koronavirem bylo Qerko skutečně mladá firma. V tuto chvíli máme přes sto tisíc uživatelů,“ říká za Qerko Tereza Vyhnanovská.

Qerko do budoucna předpokládá další růst. Do konce roku se chce dostat minimálně do 1000 podniků. „Qerko teď v podstatě každý týden láme rekordy z týdne minulého co do počtu plateb i hodnoty peněz, které přes něj protečou,“ uvedla Vyhnanovská.

Další podobnou společností je Choice QR, která vznikla až v době pandemie. V současnosti její služby využívá 4700 podniků v deseti zemích světa včetně Česka.

Počet naskenování roste v každé restauraci. Jsem si jistý, že do třech let bude mít 60 procent restaurací primárně digitální menu.
Robert Novosad, manažer Choice pro střední Evropu

„Naše data ukazují, že zákazníci využívají čím dál tím víc digitální menu. Počet naskenování roste v každé restauraci. Jsem si jistý, že do třech let bude mít 60 procent restaurací primárně digitální menu. Jednoduše se aktualizuje, má fotografie, automatický překlad, je to hygienické a pohodlné řešení pro hosty,“ předpokládá Robert Novosad, manažer Choice pro střední Evropu.

Prostor k růstu tady je, tisíce restaurací totiž digitální menu a platby zatím nevyužívají. „Restaurace na tento trend dříve či později musí zareagovat, aby dokázaly své služby přizpůsobit potřebám ze strany zákazníků. Je to trend, který je ve světě zcela běžný,“ říká Mates z OneMenu.

Zbytečný strach o práci

Číšníci se však nemusejí bát, že s narůstajícím využitím umělé inteligence přijdou o práci. Společnosti poskytující aplikace se shodnou na tom, že návštěva restaurace není jen o jídle, ale také o kontaktu s lidmi, proto obsluha v gastronomii zůstane. Služby se budou jen více automatizovat a digitalizovat.

„Z našeho pohledu je obsluha a lidský faktor v klasické restauraci nenahraditelný. Obsluha je zde, a i nadále by měla být, pro hosta nepostradatelná, když potřebuje poradit, nebo si s hostem třeba jen popovídá. To aplikace nenahradí. Ale může pomoci, aby právě na to měl personál kapacitu,“ vysvětluje Vyhnanovská.

Podle Novosada je hlavním cílem digitalizace usnadnit a zrychlit provoz v restauraci. „Dokážeme zautomatizovat více procesů a tím zefektivnit provoz. Obsluha bude mít více času na komunikaci s hosty místo toho, aby dělali rutinní práci jako přinést jídelní lístek, zapsat objednávku, zadat ji do pokladního systému a později rozpočítat účet. Tam, kde by restaurace normálně potřebovala pět zaměstnanců si najednou vystačí se třemi,“ říká Novosad.

Aplikace však zároveň slouží ke sběru dat, která putují do restaurací. „Sbíráme data pro restaurace o tom, jaké produkty se prodávají lépe, kolik nechávají zákazníci spropitné a pomáháme díky automatizaci doprodávat přes doporučení v posledním kroku objednávky,“ říká Novosad.

V aplikacích, jako je například Qerko, si podniky mohou sestavit i vlastní věrnostní program. Zákazníkům tak nabízejí slevy a informují je prostřednictvím aplikace o různých akcích.

„Důležité pro podniky je, že každý host, který využije platbu Qerkem, automaticky zanechává zpětnou vazbu na danou návštěvu. Díky tomu mají restaurace šanci reagovat na každou výtku i poděkování. Mohou se omluvit či nabídnout slevu, pakliže se zákazníkovi něco nelíbilo,“ popisuje Vyhnanovská.

Podle Novosada je přidanou hodnotou Choice QR sbírání dat nejen o tom, co se prodává, ale i o samotných hostech restaurace.

„Dokážeme restauraci poskytnout data o tom, kdo je nejčastější zákazník, kolik si kdo objednával, jaké má preference nebo kdy má narozeniny,“ uvedl. Podle sesbíraných dat z aplikací mohou majitelé restaurací například přizpůsobit nabídku zákazníkům.

Doporučované