Článek
V Česku je momentálně přes sedm a půl tisíce nakažených a už několik dní přibývá rychleji uzdravených než nových případů nákazy. Pokud bude situace dobrá, plánuje ministr Havlíček navrhnout další urychlení v uvolňování opatření. Jak rychle chce vláda českou ekonomiku postavit na nohy? A nebude to nakonec stát Čechy zdraví? Odpovídal ministr průmyslu a obchodu a ministr dopravy Karel Havlíček.
Epidemiologická situace se vyvíjí tak dobře, že vláda nakonec upustila od původního plánu na rozvolňování opatření a výrazně celý proces urychlila. Například Asociace hotelů a restaurací kvůli tomu vládu kritizuje, její kroky jsou podle asociace rozpačité a chaotické. Spousta podniků se navíc už v současnosti potýká s finančními problémy. Už na konci března ministr Havlíček Seznam Zprávám řekl, že kompenzovat podnikům ušlý zisk je pro stát nereálné. Hlavní pomocí pro podniky tak zůstávají programy COVID, které ale množství podnikatelů považuje za neprůchodné.
Jaké další úlevy stát podnikatelům nabízí? A jak velké dopady na hospodářství bude koronavirus opravdu mít?
Nejzajímavější odpovědi jsme sledovali v online reportáži. Celý rozhovor naleznete v úvodním videu.
8:00 Budete znovu uvažovat o tom, že se zahrádky restaurací v případě špatné epidemiologické situace znovu zavřou?
My všechny prosíme, abychom tu situaci, kterou jsme si všichni vydobyli, to není jen zásluha vlády, pokud možno udrželi. Pokud se uvolnění prokáže negativně, tak bychom museli přijmout další opatření. A to včetně toho krajního, že bychom museli restaurace opětovně zavřít.
12:00 Další změnou bude otevření velkých obchodů a obchodních center. Epidemiolog Rastislav Maďar k tomu řekl: „Dříve se s epidemiology řešilo, že by se v následující vlně otevřely obchody o rozloze maximálně do 500 metrů čtverečních, spíše ale menší. A najednou byl z ničeho nic na stole těsně před jednáním vlády návrh na 2500 metrů čtverečních s tím, že je prostě vše menší na začátek málo.“ Co se změnilo? Najednou tak velké prostory rizikem nejsou?
Změnilo se to, že jsme měli výsledky. Předtím jsme byli velmi obezřetní a řekli jsme, že počkáme na výsledky Velikonoc. Ty výsledky nebyly nadějné, byly skvělé. Následně jsme použili neoptimističtější scénář, co jsme měli.
U nákupních center jsme pouze udělali to, co jsme tvrdili předtím. Bude-li to dobré, budeme urychlovat. Což jsme udělali.
16:45 Pokud výsledky budou špatné, tak to znamená, že budeme neustále otevírat a zavírat?
Pokud by se zhoršovala situace a prokázalo by se, že jsme to nezvládli, tak bychom museli zatáhnout za ruční brzdu. To se naštěstí nestává. Ty výsledky jsou neoddiskutovatelné.
19:30 Po rozhodnutí Městského soudu v Praze musela vláda částečně upravit program pro následující týdny. Nemáte obavu, že by tento verdikt mohl vyvolat vlnu žádostí podnikatelů o odškodnění?
Musí se svést tři bitvy. První je bitva o zdraví, tam naštěstí vedeme. Druhá je bitva ekonomická, ta tu bude ještě měsíce. Pak nás budou čekat ještě právní bitvy. Vždycky tady budou lidé, kteří budou hájit zájmy někoho, nebo budou spekulovat, nebo se budou chtít zviditelnit.
Toto se děje i v Německu nebo ve Spojených státech. U nás soud vynesl verdikt, že jsme měli jet podle jiného zákona. My jsme bojovali s epidemií. Podle nás soud rozhodl nelogicky, ale musíme to respektovat.
24:30 Kolik je reálně vypláceno peněz? Kolik mají podnikatelé skutečně na účtech?
Je to mezi dvaceti a třiceti miliardami. Nepočítáme do toho odklady, to jsou nepřímé náklady.
31:30 Dotaz z Twitteru. Doba vyřizování žádostí v programu „Ošetřovné pro OSVČ“ je aktuálně 24 dnů! Plánujete v tom nějakou pozitivní změnu, pane ministře? Jakou a hlavně jak bude provedena?
Musíme rozlišovat to, co přijde a je v pořádku a to co není v pořádku. Pokud to dorazí bez větších problémů, což je většina žádostí, tak je to do týdne zpracováno. Co se týká chyb, tak se někdy chybuje v digitálním podpisu, nebo chybí nějaký formulář. Na druhou stranu, 90 procent z těch žádostí, co měly být vyřízeny v dubny, se vyřídily v dubnu.
36:00 Vláda schválila, že všechny podniky, které byly uzavřeny vládním nařízením, by měly dosáhnout na poloviční příspěvek státu na nájemné. Třetinu by měl zajistit majitel a 20 % zaplatí sami podnikatelé. Proč vláda přenáší to břemeno na třetí osobu, na pronajímatele?
Ano, máte pravdu. Ale je to model, který funguje v několika zemích po celém světě. Z mého pohledu je to jeden z nejférovějších modelů. Jsme v situaci, kdy v ekonomice budou chybět stamiliardy korun. Stát není schopen všechno zaplatit, to bychom ho přivedli do bankrotu během jednoho měsíce.
Snažíme se určitými nástroji vytvořit prostředí, kde to rozdělíme mezi všechny aktéry trhu.
41:30 Jakou konkrétní pomoc stát poskytuje pozastavením EET? EET přece stát nepovažuje za žádnou zátěž pro podnikatele a reálně pro toho, kdo již EET zavedeno má, opravdu žádnou zátěží není.
Když už to EET je zavedeno, tak už to žádná zátěž není. V momentě, kdy si to teprve zařizuje, tak to zátěž je. Taky proto jsme v první a druhé vlně kompenzovali část nákladů, chtěli jsme firmám vyjít vstříc. Teď vlastně jen říkáme, ať si to firma zatím nezařizuje.
43:30 Stále častěji se mluví o nadcházející ekonomické krizi. V jaké kondici do ní jde česká ekonomika?
Česká republika je na tom naštěstí dobře. Není to jen o štěstí, v posledních letech se tu odvedl solidní kus práce. Když sečteme rozpočty na poslední tři čtyři roky, tak jsme na nule. Předtím se tu sekaly deficity v řádu desítek až stovek miliard.
Udrželi jsme velmi stabilní veřejné finance a jsme jedna z nejlepších zemí v oblasti makroekonomických ukazatelů. Vstoupili jsme do krize v perfektní kondici.