Článek
ČD chtějí vlaky nabídnout Jihočeskému kraji na Bechyňku i na trať Rybník - Lipno nad Vltavou, kde je zkoušely minulý týden. Pro provoz na Bechyňce by se muselo do lokomotivy přidat trafo nebo změnit trakce, řekli dnes ČTK zástupci firmy. O změně trakce by měli krajští zastupitelé rozhodnout v prosinci, řekla Andrea Tetourová z krajského odboru dopravy.
Na obě tratě by mohly soupravy vyjet koncem roku 2023. Čtyři elektrické soupravy RegioPanter řady 650 se dvěma vagony už jezdí na trati Strakonice - České Budějovice - České Velenice, řekla mluvčí ČD Gabriela Novotná. O provozu vlaků musí rozhodnout Správa železnic.
„Kraj tyto vlaky už objednal pro všechny ostatní jihočeské tratě. Zkouškou můžeme kraji nabídnout možnost dopravy právě na tratích Rybník - Lipno a Tábor - Bechyně. Pro cestující to znamená komfort: automatické dveře, klimatizace, je to opravdu vozidlo 21. století,“ řekl ředitel českobudějovického Regionálního obchodního centra ČD Jiří Kafka. Zkouškou ČD zjišťovaly, zda může vlak jezdit podle daných technických parametrů. „Sledujeme hlavně příčné a souvislé síly mezi kolem a kolejnicí,“ řekl specialista na jízdní zkoušky kolejových vozidel Zdeněk Moureček.
Na nejstarší elektrifikované trati v Čechách, Bechyňce, která spojuje Tábor a Bechyni, chtěl kraj změnit trakci. Trať je napájená 1500 volty, nově to mělo být 25 000 voltů, aby tam mohly jezdit moderní vlaky, řekl už dřív krajský radní pro dopravu Jiří Švec (STAN).
Podle Kafky Správa železnic projedná možnost opravy tratě a zachování trakce či konverze na střídavou trakci. „Bechyňka je napájena stejnosměrnou soustavou 1500 voltů. Buď by se musela změnit trakce, nebo doplnit do lokomotivy nějaké trafo, aby byla elektřina transformovaná na stejnosměrný proud 1500 voltů,“ řekl Kafka. Na Bechyňce je i nejprudší oblouk na českých tratích, je za stanicí Tábor a má poloměr asi 123 metrů.
O změně trakce jednali víckrát krajští radní i zastupitelé. Ve prospěch přechodu na střídavý systém 25 000 voltů a 50 herzů svědčí ekonomické hodnocení i pohodlí cestujících, naopak nynější stav by zachoval kulturně historickou hodnotu trati i přitažlivost pro turisty, řekla Tetourová. „Jihočeský kraj má ekonomickou analýzu obou variant,“ uvedla.
Město Tábor je proti změně trakčního vedení. „Zkouška RegioPanteru, jestli dokáže zvládnout všechny křivolaké zatáčky, je důkazem, že by mohlo být trakční vedení 1500 voltů zachováno. Kdyby bylo zničené, skončily by letní, velmi populární nostalgické jízdy, kdy nejčastěji jezdí souprava tažená lokomotivou Bobinka a v exkluzivních případech Elinka z roku 1903. My si vážíme historického odkazu Františka Křižíka, který dráhu postavil už v roce 1903,“ řekl dnes ČTK mluvčí táborské radnice Luboš Dvořák.